Hospital Pedagogy: Knowing its modalities of attendance

Leticia de Souza Oteiro, Maria Carolina de Paula Dutra, Poliana Jacobini da Silva, Renata Andrea Fernandes Fantacini

Abstract


The present study presents a field in which the pedagogue can exercise outside of the school environment: the area of the hospital pedagogy, in which it is within the special education. It has as justification to extend the knowledge and the divulgation of the treated area, thus contributing to the aim of this study was to understand and deepen our studies about the modalities of pedagogical assistance existing in hospital environments. The methodology used was the bibliographic review. We discuss in this study that the function of hospital pedagogy is to provide hospitalized children and adolescents with adequate care, where they feel well attended and welcomed, since the hospital environment is different from their reality. In this context, it is necessary that there are professionals prepared and adequately trained to act. The adequate training of this pedagogue allows him to act in a coherent way within the existing modalities in the hospital scope, in which three of them stand out: bed attendance, hospital class and toy library. We consider it relevant to emphasize that hospital pedagogy is not known to all, and it is necessary to have a greater dissemination of its importance for awareness.

Keywords


Special Education; Hospital Pedagogy; Modalities of Attendance.

References


ALBERTONI, L. C.; GOULART, B. N. G. D.; CHIARI, B. M. Implantação de Classe Hospitalar em um Hospital Público Universitário de São Paulo. Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano. vol. 21 no. 2. São Paulo, 2011. Disponível em < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822011000200019.pdf>. Acesso em: 03 set. 2016.

BARROS, A. S. S. Contribuições da Educação Profissional em Saúde á Formação para o Trabalho em Classes Hospitalares. Caderno Cedes, Campinas, vol. 27, n. 73, p. 257-278, set./dez. 2007VV. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v27n73/02.pdf >. Acesso em: 11 out. 2016.

BRASIL. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente. Resolução n° 41 de outubro de 1995. Diário Oficial da União, 17/10/95 - Seção I, p.163/9-16320 - Brasília - Distrito Federal. Disponível em: < http://www.mprs.mp.br/infancia/legislacao/id2178.htm>. Acesso em: 11 out. 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm >. Acesso em: 17 set. 2016.

BRASIL. Ministério de Educação. Institui Diretrizes Curriculares para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP Nº 1, de 15 de maio de 2006. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2006. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v27n97/a13v2797.pdf>. Acesso em: 17 set. 2016.

CARDOSO, C. A.; SILVA, A. F.; SANTOS, M. A. Pedagogia hospitalar: a importância do pedagogo no processo de recuperação de crianças hospitalizadas. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, Ano 5 v. 5 n. 10, p. 46-58, jan-jun 2012. Disponível em: < http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/viewFile/372/172>. Acesso em: 26 ago. 2016.

CENCI, Adriane; BÔAS, Daniela Fuhro Vilas; DAMIANI, Magda Floriana. The challenge of inclusive education in a Brazilian School: teachers’ concerns regarding inclusion. Research, Society and Development, v. 2, n. 2, p. 94-106, 2016.

COMIN, J.O. Os saberes docentes na classe hospitalar. Universidade Federal De Santa Catarina. Centro De Ciências Da Educação. Programa De Pós-Graduação Em Educação. Florianópolis, 2009. Disponível em: < http://portal.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/06_12_2011_11.10.49.6700c6a398863e1c1eb03a43b687f2fe.pdf>. Acesso em: 03 set. 2016.

DAMASCENO, Beatriz Cristina Estevão; LEANDRO, Viveane da Silva Balbino; FANTACINI, Renata Andrea Fernandes. A importância do brincar para o desenvolvimento da criança com Síndrome Down. Research, Society and Development, v. 4, n. 2, p. 142-152, 2017.

FONSECA, Géssica Fabiely; SOARES, Mariane de Araújo; MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva. Concepções de ensino e aprendizagem de alunos de licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte: um estudo exploratório. Research, Society and Development, v. 1, n. 2, p. 168-181, 2016.

FONTES, R. S. A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasil Educação n. 29. Rio de Janeiro. 2005. Disponível em . Acesso em 15 out. 2016.

FONTES, R. S.; VASCONCELLOS, V. M. R. O papel da educação no hospital: uma reflexão com base nos estudos de Wallon e Vigotski, Caderno Cedes, v. 27, n. 73, p. 279-303, set./dez. 2007. Disponível em . Acesso em: 11 set. 2016.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6.ª ed. SP: Atlas S. A. 2008. Disponível em: . Acesso em: 07 set. 2016.

JORDAO, C. F.; TRINDADE, T. T.; FANTACINI, R. A. F. Pedagogia Hospitalar: tipos de atendimento. Educação, Batatais, v. 6, n. 3, p. 181-198, jul/dez, 2016. Disponivel em < file:///C:/Users/Secretaria/Downloads/sumario10.pdf>. Acesso em 7 mar. 2017

LOREDO, C.; LINHARES, P. Pedagogia Hospitalar: reflexões sobre a atuação do pedagogo no hospital. CONIC – SEMESP: 14º Congresso Nacional de Iniciação Cientifica. Disponível em: . Acesso em: 12 set. 2016.

MATOS, E. L. M.; MUGIATTI, M. M. T. F., Pedagogia Hospitalar: A Humanização Integrando Educação e Saúde. 4ª Edição. Rio de Janeiro. Ed. Vozes. 2009.

OLIVEIRA, Éllen Fuga; SILVA, Verônica Meiri; FANTACINI, Renata Andrea Fernandes. Pedagogia hospitalar: a brinquedoteca em ambientes hospitalares. Research, Society and Development, v. 1, n. 1, p. 88-104, 2016.

RABELO, F. S.; SILVA, S.P. A Formação Inicial do Pedagogo em Espaço Hospitalar: possibilidades e limites na sua atuação. Didática e Prática de Ensino na relação com a Sociedade. Ed.UECE. Livro 3. 2012. Disponível em: < http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro3/44%20A%20FORMA%C3%87%C3%83O%20INICIAL%20DO%20PEDAGOGO%20EM%20ESPA%C3%87O%20HOSPITALAR%20POSSIBILIDADES%20E%20LIMITES%20NA%20SUA%20ATUA%C3%87%C3%83O.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2016.

SANTO, Eniel do Espírito. Ensinar e aprender na Educação a Distância: um estudo exploratório na perspectiva das práticas tutoriais. Research, Society and Development, v. 3, n. 2, p. 92-114, 2016.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Dados: Sobem para 50 as classes hospitalares mantidas pela educação estadual. 2009. Disponível em: < http://www.educacao.sp.gov.br/noticias/sobem-para-50-as-classes-hospitalares- mantidas-pela-educacao-estadual>. Acesso em: 03 set. 2016.

SILVA, Josenildo Pereira da; SILVA, Petrônio José da. Discente com autismo na sala de aula regular: o que fazer. Research, Society and Development, v. 2, n. 2, p. 122-135, 2016.

SILVA, S. A. S.; FANTACINI, R. A. F. Pedagogia Hospitalar: a ação pedagógica em hospitais pediátricos. Educação, Batatais, v. 3, n. 1, p. 31-52, junho, 2013. Disponível em: < http://claretianostudium.com.br/download?caminho=/upload/cms/revista/sumarios/248.pdf&arquivo=sumario3.pdf>. Acesso em: 26 ago. 2016.

SOARES, Márcia Torres Neri. A proposta curricular em ação: caminhos formativos para o (re) pensar da organização pedagógica e a deficiência no espaço escolar. Research, Society and Development, v. 2, n. 2, p. 107-121, 2016.

TEODORO, Graziele Cristina; GODINHO, Maíra Cássia Santos; HACHIMINE, Aparecida Helena Ferreira. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro Autista no Ensino Fundamental. Education. Research, Society and Development, v. 1, n. 2, p. 127-143, 2016.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.