Practices of Reading: contribution in the critical-reflective formation of the student

Silvana Lúcia Costabeber Guerino, Janaína Pereira Pretto Carlesso

Abstract


The aim of this article is to present the results of experienced reading practice in a basic education school in the city of Santa Maria / RS. This study aims to share an experience report in a Municipal School of Elementary Education located in the city of Santa Maria, RS, Brazil, regarding the reading practices in the classroom through the project "Vanguarda Escolar". This experience consists of the approach of facts, news, documentaries, selected by the students of a fifth grade class of elementary school I. The project occurs weekly, with the presentation of themes, randomly, listed by the students mediated by the class teacher. To support the discussion theoretically, authors such as Soares, Rojo, Kleimann, among others were used. The results show that the reading practices developed in the school context made possible a more meaningful learning for the students participating in the project, contributing to a more critical-reflexive formation


Keywords


Reading Practices; literacy; critical training.

References


BAKHTIN, M. Estética da criação verbal: Os gêneros do discurso. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação: Charles Bazerman. In: Dionísio & Hoffnagel (orgs.). São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17º Ed Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.

FREIRE, P. Ação cultural para a prática da liberdade e outros escritos. 3º Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.

GAGLIARDI, E. Multiletramentos na escola. Cadernos CENPEC. São Paulo, v.2, n.1, p.241-244, 2012. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/102. Acesso: 21/12/2018.

KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. São Paulo, Contexto, 2008.

LAKATOS, M.E. MARCONI, M.A. Metodologia do trabalho cientifico. 8º ed. São Paulo. Atlas, 2017.

LIMA, A. P. (Re) pensando o problema dos gêneros do discurso por meio de uma relação entre Bakhtin e Vigotsky. São Paulo, v. 1, n. 3, p. 113-126, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/3374. Acesso: 21/12/2018.

ROJO, R, Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SILVA, W.R. Seleção Textual no Ensino Interdisciplinar por projeto. RBLA, Belo Horizonte, v, 9, n, 1, p 17-39, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v9n1/02.pdf. Acesso: 21/12/2018.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento, Caminhos e Descaminhos. Revista Pátio, n. 29, p. 20, 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso: 21/12/2018.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Revista Educação e Sociedade. Campinas, v. 23, n. 81, p. 143- 160, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0101-3302002008100008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso: 21/12/2018.

TEIXEIRA, C.K. Trabalho apresentado para a conclusão do Curso de Especialização em Alfabetização e Letramento nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, realizado na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/77258 . Acesso: 21/12/2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i3.850

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: BaseDiadorimSumarios.orgDOI CrossrefDialnetScholar GoogleRedibDoajLatindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) | UDE – Universidad de la Empresa – Sede Centro Dir: Soriano 959, Montevidéu (Uruguay)
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356