The presence of women in mathematics

Jane Cleide de Almeida Cordeiro, Noemita Rodrigues da Silva, Pedro Lúcio Barboza

Abstract


Throughout history the presence of women in some areas of knowledge has been questioned, censored or forgotten. In this study, we discuss the role of women in mathematics. The objective is to analyze the perception of undergraduate female students of mathematics course on female participation in mathematics. In this research we used a qualitative approach and the data were obtained through audio recording during a lesson, which at first used the methodology of an inverted classroom and in the second moment different materials. The results show, a priori, that in the participants' perception there is a discomfort of the female gender in acting in the field of mathematics, for reporting there are still many challenges to be overcome in this area.


Keywords


Females participation in mathematics; Gender relations; Perception.

References


AUGUSTÍN, A.; BOVAIRA, F.; ALMENÁBAR, A. Alexandria (Ágora). [Filme-vídeo]. Produção de Álvaro Augustín; Fernando Bovaira, Direção de Alejandro Amenábar, Roteiro de Alejandro Amenábar; Mateo Gil. Espanha, ModProducciones / Telecinco Cinema, 2009. Arquivo digital, 127 min. Longa-metragem. Trilha Sonora de Dario Marianelli.

BARROSA, L. A. L; “Os homens são naturalmente melhores do que as mulheres”: Um discurso que persiste. Rev. Diversidade e Educação, v.4, n.8 p. 33-41, jul./dez. 2016.

CORDEIRO, J. C. A. A percepção dos alunos de licenciatura em Matemática na UEPB de Campina Grande quanto à presença da mulher no curso. 2014. 65 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

DUBOIS, P. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y.S. Introduction: The discipline and practice of qualittive research. IN: DENZIN, N. K. & LINCOLN, Y. S. The SAGE Handbook of Qualitative Research. Third edition. Sage publications: Thoussand Oaks: London, 2005. p. 1-32.

FERNANDES, M. C. V. A inserção e vivencia da mulher na docência de matemática: uma questão de gênero. 2006. 107p. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. 2006.

HENRIQUES, H. C; Uma perspectiva histórica do ensino da matemática no feminino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.18, p.123-133, maio/ago. 2006.

OLIVEIRA, C. M. A presença das mulheres nas ciências exatas. Universidade Estadual Paulista, Guaratinguetá: [s.n.], 2012.3

PAVANELO, E. e LIMA, R; Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema, Rio Claro (SP), v. 31, n. 58, p. 739-759, ago.2017.

RIBEIRO, P. S; Participação da Mulher na vida política; Brasil Escola. Disponível em . Acesso em 12 de novembro de 2018.

SABOYA. M.C.L. Relações de gênero, ciência e tecnologia: uma revisão da bibliografia nacional e internacional. Educação, Gestão e Sociedade: revista da Faculdade Eça de Queirós, ISSN 2179-9636, Ano três, número 12, novembro de 2013.

SOARES, T. A.; Mulheres em Ciência e Tecnologia: Ascensão limitada. Química Nova, vol 24, No.2, 281-285, 2001.

TABAK, F. Obstáculos a superar. Ciência Hoje, Conselho Nacional de desenvolvimento Cientifico e Tecnológico, Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 20, n.115, p. 40-47, 1995.

WALKERDINE, V.; Diferença cognição e Educação Matemática. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004. p. 109-123.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i3.806

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356