Intrumentation for chemistry education using low cost materials

Karla Moreira Vieira, Pamela Carvalho Bernini, Bárbara Ribeiro de Paula, Diego Perdigão Martino, Diego Candido de Souza, Cecília Silva Monnerat, Sávio Figueira Correa

Abstract


The chemistry teaching process is essential during children and teenagers learning process of the various concepts of science. However, sometimes, it is not successful because of the absence of practical experiments. For this reason, this paper aimed to build chemistry teaching materials using low cost products for high schools of João Monlevade city, state of Minas Gerais. These materials were produced aiming to create a new teaching concept through practical experiments easily executed and that could be presented in chemistry educational events in a funny and playful way. The purpose of these materials is to associate the theoretical knowledge present in class with the practice experience, checking if with the observation of an experiment it is possible to explain/understand the chemistry process involved in it. This project achieved its aim in a successful way for the teachers and the students. It confirmed that though a simple and didactic experimentation and the use of daily-life products can motivate scientific experiments.


Keywords


Chemistry teaching, teaching kits, low cost material for teaching.

References


Guimarães, C. C. (2009). Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, 31 (3), 198-202. Disponível em:http://webeduc.mec.gov.br/portaldoprofessor/quimica/sbq/QNEsc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em 28/02/2019

Lauthartte, L. C. & Junior, W. E. F. (2011). Bulas de medicamentos, vídeo educativo e biopirataria: uma experiência didática em uma escola pública de Porto Velho–RO. Química Nova na Escola, 33 (3), 178-184. Disponível em:

http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_3/178-RSA06210.pdf. Acesso em 28/02/2019

Melo, M. R. & Neto, E. G. L. (2013). Dificuldades de ensino e aprendizagem dos modelos atômicos em química. Química Nova na Escola, 35 (2), 112-122. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/08-PE-81-10.pdf. Acesso em 28/02/2019

Scafi, S. H. F.(2010). Contextualização do ensino de química na escola militar. Química Nova na Escola, 32 (3), 176-183. Disponível em:

http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_3/07-RSA-8709.pdf. Acesso em 28/02/2019

Valadares, E. C.(2001). Propostas de experimentos de baixo custo centradas no aluno e na comunidade. Química nova na escola, 7(13), 38-40. Disponível em:

http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc13/v13a08.pdf. Acesso em 28/02/2019




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i5.767

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com