Fashion school: media technologies and interdisciplinarity

Caroline Manucelo Colpo, Marcele da Rosa Zucolotto

Abstract


The following article aims to present important concepts for reflection on the teaching of Fashion. Through a bibliographic study, we seek to understand fashion as a social, cultural and personal phenomenon, presenting concepts in order to work on its education focusing on a purpose that goes far beyond the clothes one wears. The objective is to demonstrate the importance of using social media to talk about fashion and also to produce and socialize content in the top fashion design courses. In addition, it was tried to point out to the importance that the teaching in fashion can take into account the interdisciplinarity to work with a purpose that aims at the collective. The use of media technologies as an important feature in the process of fashion education is justified by the fact of them being part of the technological revolution and because its use is due to the interconnection of the entire world. This is one of the foundations of the interdisciplinary globalization of information. It is hoped, through this study, to provide new ways to mobilize learning and to potentialize and stimulate the ideas of the students of the Fashion courses.


Keywords


teaching, interdisciplinarity, social media, fashion.

References


BARNARD, Malcolm. Moda e Comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

CARVALHAL, André. A moda imita a vida: como construir uma marca de moda. Rio de Janeiro: Senac, 2014.

CARVALHAL, André. Moda com propósito: um manifesto pela grande virada. São Paulo: Paralela, 2016.

CIDREIRA, Renata Pitombo. Os sentidos da moda. São Paulo: Annablume, 2005.

FOGG, Marnie. Tudo sobre Moda. Rio de Janeiro, Sextante, 2013.

GADOTTI, Moacir. Interdisciplinaridade – atitude e método. 1999. Disponível em: .

Acesso em: 18 maio 18.

GIL, Antônio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Cia. Das Letras, 1989.

MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em Ciências Sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográficos. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

MOREIRA, Marco Antonio. A teoria da mediação de Vygotsky. In: MOREIRA, M. A. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

PALOMINO, Erika. A moda. São Paulo: Publifolha, 2003.

PRECIOSA, Rosane. O Design de moda como potência de um experimento. Rev. Conexão - comunicação e cultura. Caxias do Sul, v. 5, n. 10, p. 145-153, 2006. Disponível em http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/view/220/211 Acesso em: 22/04/2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i2.647

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com