Teaching and learning: reflections on the pedagogical proposal of Jean-Jacques Rousseau

Paulo Sérgio Cruz Barbosa

Abstract


This article aims to reflect on the ideas of the pedagogical proposal present in the work Emílio ou Educação by Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). Research has fundamentally philosophical character, so it is theoretical and literature. In the montage, the genebrino proposes new horizons to think about the practice of the teaching and learning process. It is possible to deduce from the ideas that can be executed and learn to gain a more authentic and free aspect. Rousseau's method takes into account the student's learning phases according to age and ability to understand. The idea is also to preserve an original child bonding, protecting it from social vices. A proposal of gender pedagogy considers a person in his participation, that is, in addition to preparing the individual in his subjectivity, it also guides towards the formation of citizenship. Therefore, Rousseau makes us think of a possibility of education that respects individuality, the ability and the freedom to educate what the goal is the good life in all aspects.


Keywords


Education; Teaching; Autonomy; Freedom.

References


Cassirer E. (1999). A Questão Jean-Jacques Rousseau. Tradução de Erlon José Paschoal, Jézio Gutierre, São Paulo: Editora UNESP.

Derathé, R. (2009). Jean Jacques Rousseau e a Ciência Política de seu Tempo. Tradução Natalia Maruyama. São Paulo: Editora Barcarolla; Discurso Editorial.

Gottschalk C. (2014). Rousseau e a educação negativa. Revista Cult. Ed. Bregantini, São Paulo.

Knechtel, M. R. (2014). Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes.

Rousseau, J-J. (2005). Carta a Christophe de Beaumont e outros escritos sobre a religião e a moral. Tradução de José Oscar de Almeida Marques. São Paulo: Estação Liberdade.

Rousseau, J-J. (1991a). Discurso sobre a Origem e os Fundamentos da Desigualdade entre os Homens. Tradução de Lourdes Santos Machado. 5.ed. São Paulo: Nova Cultura. (Os pensadores, n.6).

Rousseau, J-J. (1991b). Do Contrato Social. Tradução de Lourdes Santos Machado. 5. Ed. São Paulo: Nova Cultura, 1991. (Os pensadores, n.6).

Rousseau, J-J. (1992). Emílio ou da Educação. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5534

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com