Health education with adolescents sexuality and STI prevention

Natália Viana Marcondes da Silva, Jorge Luiz Lima da Silva, Marisa Augusta de Oliveira, Mariana Alvares de Azevedo Vellasques, João Victor Manço Resende, Cristina Portela da Mota

Abstract


This is an experience report from a state public school in Niterói - RJ, where health education actions related to puberty and female and male anatomy were developed, in addition to themes related to sexuality, such as the prevention of sexually transmitted infections (STI) and pregnancy. Objective: describe the health promotion practice and sex education for high school students, based on knowledge of the collective health field. Method: qualitative-descriptive research, type of experience report. Resources such as lectures and slides, discussion wheels were used to help understand the contents. Conclusion: the dynamics contributed to the training of nursing students and understanding of the adolescents' view of knowledge of their bodies, and how they deal with sexuality. It was possible to understand the dynamic functions that the nurse must present when dealing with the community.  

 


Keywords


Nursing; Collective health; Adolescence; Adolescent health; Health education.

References


Baldoino, L. S., Silva, S. M. D. N., Ribeiro, A. M. N., & Ribeiro, E. K. C. (2018). Educação em saúde para adolescentes no contexto escolar: um relato de experiência. Rev. enferm. UFPE on line, 1161-1167.

Carvalho, F. F. B. D. (2015). A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 25, 1207-1227.

Galindo Neto, N. M., Caetano, J. Á., Barros, L. M., Silva, T. M. D., & Vasconcelos, E. M. R. D. (2017). Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores.

Jesus, M. I. A. D. (2018). Educação sexual com adolescentes: promovendo saúde e socializando boas práticas nas relações sociais Santa Maria/RS–Brasil 2018.

Ministério da Saúde e Ministério da Educação. (2005). Pró-Saúde- Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2005.

Macedo, S. D. R. H., de Miranda, F. A. N., Pessoa Júnior, J. M., & de Medeiros Nóbrega, V. K. (2013). Adolescência e sexualidade: scripts sexuais a partir das representações sociais. Revista Brasileira de Enfermagem, 66(1), 103-109.

Oliveira, R. N. G. D., Gessner, R., Souza, V. D., & Fonseca, R. M. G. S. D. (2016). Limites e possibilidades de um jogo online para a construção de conhecimento de adolescentes sobre a sexualidade. Ciência & Saúde Coletiva, 21, 2383-2392.

Rodrigues, A. L. L., do Amaral Costa, C. L. N., Prata, M. S., Batalha, T. B. S., & Passos Neto, I. D. F. (2013). Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT, 1(2), 141-148.

Santos, K. F. D., & Bógus, C. M. (2007). A percepção de educadores sobre a escola promotora de saúde: um estudo de caso. Journal of Human Growth and Development, 17(3), 123-133.

Santos, V. R. P., Adão, I. C., Oliveira, E. C., Campos, I. C. M., Andrade, S. C., & Sacramento, O. A. (2018). Os desafios da educação sexual no contexto escolar: o papel da enfermagem. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica-ISSN: 2236-2150, 7(03).

Silva, C. D. S., & Bodstein, R. C. D. A. (2016). Referencial teórico sobre práticas intersetoriais em Promoção da Saúde na Escola. Ciência & Saúde Coletiva, 21, 1777-1788.

Silva, M. B. T. D. (2017). Inserção do acadêmico de Enfermagem em atividades de pesquisa e extensão universitáriauma estratégia de ensino (Doctoral dissertation).

Silva, M. R. I. D., Almeida, A. P. D., Machado, J. C., Silva, L. S. D., Cardoso, J. A. F., Costa, G. D. D., & Cotta, R. M. M. (2019). Process of Accreditation of Health Promoting Schools worldwide: A Systematic Review. Ciencia & saude coletiva, 24(2), 475-486.

Souza, A. M. M. D., Moraes Filho, I. M. D., Silva, J. D. A. L., Paixão, M. C., Alcântra, A. A. S. D., & Monteiro, S. D. N. C. (2019). Perfil epidemiológico e clínico de pacientes adultos jovens admitidos na sala amarela do centro de trauma do hospital de base do distrito Federal. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, 8(1), 4-15.

Viana, K. R. D. F., & Zarth, S. M. (2010). Percepções de adolescentes sobre sua sexualidade. Texto & contexto enfermagem. Florianópolis. 19(2), 351-357.

Vieira, G., Dargam, B., Azevedo Queiroz, A. B., Herdy Alves, V., Pereira Rodrigues, D., Vieira Guerra, J. V., & Bulcão Pinto, C. (2017). Prevention of pregnancy in adolescence: an integrating review. Journal of Nursing UFPE/Revista de Enfermagem UFPE, 3.

Vieira, S. B. D. F. (2016). Sexualidade e adolescência: concepções acerca da educação

sexual no ambiente escolar (Master's thesis).

Viçosa, C. S. C. L., Santana, E. B., Viçosa, D. L., Lima, Q. C. E., D’Andrea, A. M., Salgueiro, A. C. F., & Folmer, V. (2020). Adolescent health and sex education at school: weavings from students' perspectives. Research, Society and Development, 9(6), 197963613.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5436

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com