The theoretical and methodologial aspects os social representation about to teach: building teaching identities

Diego do Rego, Erika Gusmão dos Reis Andrade

Abstract


The present article is a result of the research Teaching in the Degree: Social Representations in Construction developed at the Federal University of Rio Grande do Norte - UFRN that aimed to access the social representations of undergraduate students about teaching, and to find what relationships they did with their identity teacher construction. Here we make a cut of the material collected from semistructured interviews (SZYMANSKI, 2002) in order to better discuss the theoretical and methodological aspects of the teacher identities forged by the undergraduate students with the use of their representations about teaching. This work is in the field of studies on social representations (MOSCOVICI, 2012) and professional identity (DUBAR, 1997) and discusses how the references used by graduates to become teachers are objects created from what was experienced by the individual in basic education also the new concepts offered by graduation.


Keywords


Teacher Training; Social Representations; Teaching Identity.

References


AUSUBEL, David P; NOVAK, Joseph D; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana , 1980

ALMEIDA, Geraldo Peçanha de. Transposição didática: por onde começar? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BOLEIZ JÚNIOR, Flávio. Freinet e Freire: processo pedagógico como trabalho humano. 165 folhas. Tese – USP. São Paulo, 2012.

CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.

FREINET, Célestin. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2011.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Trad. Sonia Fuhrmann. Petrópolis: Vozes, 2012.

PIAJET, Jean. A Epistemologia Genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Editora Vozes, 1971

PLACCO. Vera M. N. de Souza; SOUZA, Vera Lucia T. de. Movimentos identitário de professores e representações do trabalho docente. In.: _______. Representações sociais: diálogos com a educação. Curitiba: Fundação Carlos Chagas, 2012.

REGO, Diego do. Representações sociais sobre o ensinar: construção identitária docente na formação inicial. 2017. 58 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

SÁ, Celso Pereira de. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.

SILVA, Amanda Stefani de Albuquerque. Formação docente e currículo: representações sociais em construção. 2017. 58 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.

SZYMANSKI, Heloisa (org.); ALMEIDA, Laurinha Ramalho de; PRANDINI, Regina Célia Almeida Rego. A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Plano Editora, 2002.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

XAVIER, Maria das Dores Dutra. Representações sociais de licenciados do curso de pedagogia da UFRN acerca da prática educativa. 2016. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i1.539

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356