Profile and evolution of intensive care nurses' education as potentiators of Science

Patrícia Veras Neves de Oliveira, Geilsa Soraia Cavalcanti Valente, Alexandra de Oliveira Matias Ferreira, Claudio José de Souza, Claudia Maria Messias

Abstract


The present study aims to investigate the professional training profile of intensive care nurses in a teaching hospital through a descriptive, exploratory study, with a quantitative methodological approach. Twenty nurses working in an intensive care unit in a teaching hospital located in the state of Rio de Janeiro participated in the study. The data were collected through a structured questionnaire, and analyzed using the statistical program Action pro®, using mean, standard deviation, absolute and relative frequency. Most nurses were not admitted sequentially to graduation and presented, in the vast majority, knowledge in the clinical area. There was also an increase in professional masters in nursing and a low investment of nurses' time in the education discipline, even working in a university education scenario, where he is responsible for the training of neophytes from different disciplines. Therefore, it is considered that nursing must prioritize different areas of interest in science, mainly to develop transdisciplinary skills, to contribute to the evolution of nursing as a science.


Keywords


Educational Measurement; Nursing; Critical care units; Education, nursing.

References


Almeida, R. O., Oliveira, F. T., Ferreira, M. A., & Silva, R. C. (2019) Enfermeiros recém-graduados e terapia intensiva em unidades de pacientes não críticos. Rev. Bras. Enferm, 72 (Supl. 1), 243-251. doi: 10.1590/0034-7167-2017-0713.

Araújo, N. P., Miranda, T. O. S., & Garcia, C. P. C. O. (2014) estado da arte sobre a formação do enfermeiro para a gestão em saúde. Revista Enfermagem Contemporânea, 3(2):165-180. doi:10.17267/2317-3378rec.v3i2.365

Becker, J. L. Estatística básica: transformando dados em informação. Porto Alegre: Bookman; 2015.

Brasil. Conselho Federal de Enfermagem - Cofen. (2015). Pesquisa Perfil da Enfermagem: identificação sócio-econômica. Brasilia: Cofen.

: http://www.cofen.gov.br/perfilenfermagem/blocoBr/Blocos/Bloco1/blident-socio-economica-enfermeiros.pdf.

Balbino, C., Silvino, Z., Joaquim, F., Souza, C., & Santos, L. (2020). Inovação tecnológica: perspectiva dialógica sob a ótica do Joseph Schumpeter. Research, Society and Development, 9(6), e198963593. doi:10.33448/rsd-v9i6.3593.

Cassiani, S. H. B., & Lira Neto, J. C. G. (2018). Perspectivas da Enfermagem e a Campanha Nursing Now. Rev. Bras. Enferm, 71 (5), 2351-2352. doi:10.1590/0034-7167.2018710501.

Chesani, F. H., Wachholz, L. B., Oliveira, M. A. M., Silva, C., Luz, M. E, Fabris, F.A, et al. (2017)A indissociabilidade entre extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé da universidade. Revista Conexão UEPG, 13(3):452-461. doi:10.5212/Rev.Conexao.v.13.i3.0008.

Costa, P., Costa, J. A., Wandeli, E.V., Bianchini, F., & Tavares, E. D. (2018). Erradicação da pobreza: contribuições da Embrapa. Brasília: Embrapa. https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/1099041/erradicacao-da-pobreza-contribuicoes-da-embrapa

Lima, L. L., & D'Ascenzi, L (2013). Implementação de políticas públicas: Perspectivas analíticas. Rev Sociol Polit, 21(48), 101-111. doi:10.1590/S0104-44782013000400006.

Oliveira, P.V.N. (2016). Da admissão à formação permanente do enfermeiro na terapia intensiva: conhecimento, reflexão e prática. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ciências do Cuidado em Saúde). Niterói: Universidade Federal Fluminense.

https://app.uff.br/riuff/handle/1/7126.

Rodrigues, R. (2020). Desenvolvimento e Educação: alguns apontamentos críticos sobre o desenvolvimento em interface com o campo educacional. Desenvolvimento em questão, 18(51), 49-62. doi: 10.21527/2237-6453.2020.51.49-62.

Sano, H., & Montenegro Filho, M. J. (2013). As técnicas de avaliação da eficiência, eficácia e efetividade na gestão pública e sua relevância para o desenvolvimento social e das ações públicas. Desenvolvimento em questão, 11(22), 35-61. doi:10.21527/2237-6453.2013.22.35-61

Souza, C. J., Silvino, Z. R (2018). Produções do mestrado profissional em enfermagem: Universidade Federal de Santa Catarina, 2013-2016. Rev. Bras. Enferm. 2018 71( Suppl 6 ), 2751-2757. doi:10.1590/0034-7167-2018-0153.

Souza, C., Silvino, Z., Joaquim, F., Souza, D., Christovam, B., Izu, M., & Ferreira, A. (2020). Maturidade acadêmica: uma questão de mudança de paradigma. Research, Society and Development, 9(6), e40963437. doi:10.33448/rsd-v9i6.3437.

Waitoller F. R., & Artiles, A.J. A. (2013). Decade of Professional Development Research for Inclusive Education: A Critical Review and Notes for a Research Program. Review of Educational Research, 83 (3), 319–356. doi 10.3102/0034654313483905




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4740

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com