Contributions of therapeutic play in the care process for hospitalized children: a study of the literature

Wanderson Alves Ribeiro, Vanessa Vicente Alves Coutinho, Carlos Renan Barboza Eduardo, Pedro Francisco da Silva Neto, Beatriz Vasconcelos de Oliveira Pereira, Vanda Souza Costa, Lucimar Paz Marciano

Abstract


Childhood is a phase of life in which children have as their main occupation, playing, this action is essential to maintain their physical and mental health and can include objects and occur individually or in a group. It is worth corroborating that, in childhood, the illness and hospitalization of children are factors that challenge healthy development, since hospitalization allows the manifestation of an early maturation for this phase. The manuscript is a literature review research with a qualitative approach and descriptive character in order to describe the contributions of the therapeutic toy to care for the child in the hospital. After associating all descriptors, 15 articles were selected that maintained coherence with the descriptors and the objectives of the study. After reflective reading, three categories emerged: therapeutic toys and contributions to the hospitalized child; difficulties in inserting therapeutic toys in the care of hospitalized children; therapeutic toys as a subsidy for nursing care for hospitalized children. The therapeutic toy in child hospitalization reduces stress, releases affectivity and allows the child to be able to express his emotions within the hospital environment, being an effective strategy, as the child releases his creativity, reinvents the world and explores its limits. It is concluded that, when confronting the sufferings of the hospitalized child, expressed in the face of pain and in the absence of motivation and human warmth, the therapeutic toy can be used as resources that facilitate and bring out the child's skills and potential and thus seeks to rescue the importance of toys and playing for the well-being of hospitalized children and their families.


Keywords


Hospitalized child; Pediatric Nursing; Games and Toys.

References


Lima, KYN; Santos, VEP. (2015). O lúdico como estratégia no cuidado à criança com câncer. Rev Gaúcha Enferm; v. 36 n.2 p.:76-81.

Caleffi, CCF; Rocha, PK; Anders, JC; Souzaaij, Burciaga; VB, Serapião LS. (2016). Contribuição do brinquedo terapêutico estruturado em um modelo de cuidado de enfermagem para crianças hospitalizadas. Rev Gaúcha Enferm; v. 37 n.2 p. 58131

Fioreti, FCCF; Manzo, BF; Regino AEF. A Ludoterapia e a criança hospitalizada na perspectiva dos pais. REME – Rev Min Enferm. 2016; v.20 p. 974.

Lemos, I; Oliveira, J; Gomes, E; Silva, K; Silva, P; Fernandes, G;( 2016). Brinquedo terapêutico no procedimento de punção venosa: estratégia para reduzir alterações comportamentais. Rev Cuid.; v. 7 n. 1 p. 1163-70.

Oliveira, Joseph Dias e al. (2016). O brincar e a criança hospitalizada: visão de enfermeiras. Revista Baiana de Enfermagem; v.30, n 4.

Farias, DD; Gabatz, RIB; Terra, AP; Couto, GR; Milbrath, VM; Schwartz E. (2017). A hospitalização na perspectiva da criança: uma revisão integrativa. Rev. enferm UFPE online; v. 11 n.2 p.703-711.

Moreira, N. D; Parra, C. R . (2017). A importância do brincar na hospitalização de crianças com câncer. // Psicologia. Pt . v. 1 n. 1 p: 1–15.

Sabino A, Esteves A, DE Oliveira A, DA Silva M. (2018). O conhecimento dos pais quanto ao processo do cuidar por meio do brincar. Cogitare enferm.; v. 23 n. 2 p. 528-49.

Silva, Mkco; Ferraz, LCC; Farias, MB; Januário, JKC; Vieira, ACS; Moreira, RTF;, et al. (2019). A utilização do lúdico no cenário da hospitalização pediátrica. Rev enferm UFPE.2019; v.13 n. 23 p.8585

Barroso, MCCS; Machado, MED; Cursino, EG; Silva, LR; Depianti, JRB; Silva LF. (2019). O brinquedo terapêutico na graduação de enfermagem: da teoria à prática. Rev Fun Care Online. jul/set; v.11 n.4 p.1043-1047.

JRB Depianti, LL Melo, CA Ribeiro. (2019). Brincando para continuar a ser criança e libertar-se do confinamento da hospitalização em precaução. Esc Anna Nery; v. 22n. 2:e20170313

Silva, Danielli Oliveira da; Gama, Daniely Oliveira Nunes; Pereira, Rafaell Batista; Camarão, Ysnaia Poliana Holanda Colombo. (2019). A importância do lúdico no contexto da hospitalização infantil. Rev. enferm. UFPE on line ; v.12 n. 12 p. 3484-3491.

Melo, LL; Pedroso, GER; Garcia, APRF. (2019). O brincar de irmãos de crianças hospitalizadas após visita hospitalar. Rev enferm UFPE.; v.13 n.240 p.898

Paula, GK DE; Góes, FGB; Silva, ACSS DA; Moraes, JRMM DE; Silva, LF DA; Silva MA. (2019). Estratégias lúdicas no cuidado de enfermagem à criança hospitalizada. Rev enferm UFPE on line; v.13 n.23 p.8979

Barroso, MC, Santos, RS; Santos, AE; Nunes, MD; Lucas, EA. (2020). Percepção das crianças acerca da punção venosa por meio do brinquedo terapêutico. Acta Paul Enferm.; v, 33.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com