Physical teacher training and modern and contemporary Physics: the case of the Sobral public network

Jonas Guimarães Paulo Neto, Nórlia Nabuco Parente, Diego Ximenes Macedo

Abstract


Considering the growing discussions about the insertion of topics of Modern and Contemporary Physics (MCP) in Basic Education and the research that deals with the formation of Physics teachers in these contents, a qualitative and quantitative research was developed, using a semi-structured questionnaire as a collection instrument of data, with all physics teachers in all public high schools (HS) in the city of Sobral - CE, who graduated after the year 2002, totaling 15 teachers in 13 schools, aiming to discuss and analyze the aspects related to the teaching of these themes during the graduation of teachers, as well as their implications for HS. It was observed that: the difficulties they had in the study of these subjects during graduation are related to Mathematics; the most recurrent assessment tool was evidence; and that the mathematical aspect of MCP was the one most worked on by the teacher teachers, neglecting the conceptual, historical and experimental aspects of these subjects, for example. Regarding teaching, it was noticed that the class time that teachers have in the HS and the curriculum are the main obstacles faced by teacher.


Keywords


Modern and contemporary physics; High School; Sobral; Time and curriculum; Teaching.

References


Bogdan RC & Biklen SK (1994). Investigação Qualitativa em Educação: Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Portugal: Porto Editora.

Brasil (2002). Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica.

Busatto CZ Silva JCR, Junior NP & Pérez CAS (2018). O ensino de física moderna e contemporânea na educação básica: conteúdos trabalhados pelos docentes. Revista CIATEC, 10(1), 104-15.

Carvalho MAAS & Rodrigues VC (2015). O estudo de caso na formação de professores: potencialidades na educação inclusiva. Anais do Congresso Nacional de Educação (9411-9419). Curitiba, PR/Brasil: Educere, 12.

Carvalho SHM & Zanetic J (2004). Ciência e arte, razão e imaginação: complementos necessários à compreensão da física moderna. Atas do Encontro de Pesquisadores em Ensino de Física. Jaboticatubas, MG, Brasil, 9.

Cavalcante MA (1999). O Ensino de uma Nova Física e o Exercício da Cidadania. Revista Brasileira de Ensino de Física, 21(4), 550-1.

Fonseca JJS (2002). Metodologia da pesquisa científica. Apostila. Fortaleza: UEC.

Freire P (1983). Extensão ou comunicação? (8.ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gil AC (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social (6.ed.). São Paulo: Editora Atlas.

Machado DI & Nardi R (2003). Avaliação do ensino e aprendizagem de física moderna e contemporânea no ensino médio. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP, Brasil, 4.

Miltão MSR & AYM (2009). Formação de professores de física, modalidade presencial da UEFS, e física moderna e contemporânea. Atas do Simpósio Nacional de Ensino de Física. Vitória, ES, Brasil, 18.

Monteiro MA & Nardi R (2009). A Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio e a Formação de Professores: racionalidade técnica ou racionalidade comunicativa?. Atas do Simpósio Nacional de Ensino de Física. Vitória, ES, Brasil, 18.

Monteiro MA, Nardi R & Bastos Filho JB (2009). Dificuldades dos professores em introduzir a física moderna no ensino médio: a necessidade de superação da racionalidade técnica nos processos formativos. In R. Nardi. (Org.), Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores [online] (145-159). São Paulo, SP: Editora UNESP.

Monteiro MA, Nardi R & Bastos Filho JB (2012). Física Moderna e Contemporânea no ensino médio e a formação de professores: desencontros com a ação comunicativa e a ação dialógica emancipatória. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 8(1), 1-13.

Oliveira FF, Vianna DM & Gerbassi RS. (2007). Física Moderna no ensino médio: o que dizem os professores. Revista Brasileira de Ensino de Física, 29(3), 447-54.

Orlandi EP (2002). Análise de discurso: Princípios e Procedimentos (4.ed.). Campinas: Pontes.

Ostermann F & Moreira MA (2001). Atualização do currículo de física na escola de nível médio: um estudo dessa problemática na perspectiva de uma experiência em sala de aula e da formação inicial de professores. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 18(2), 135-51.

Paulo Neto JG, Oliveira AN & Siqueira MCA (2019). Ensino de Física moderna e contemporânea no Ensino Médio: o que pensam os envolvidos? ScientiaTec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, 6(1), 65-89.

Pereira AS, Shitsuka DM, Parreira FJ & Shitsuka R (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1.

Rezende Jr MF (2001). Fenômenos e a Introdução de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Rezende Jr MF & Cruz FFS. (2005). Física Moderna e Contemporânea: Formação ou Informação? Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP, Brasil, 5.

Rocha DM & Ricardo EC (2011) Crenças de Autoeficácia e a Formação Docente em Física Moderna e Contemporânea: uma relação atuante nas práticas dos professores. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP, Brasil, 8.

Silva TT (2004). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo (2.ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Siqueira M & Pietrocola M (2006). A Transposição Didática aplicada a Teoria Contemporânea: a Física de Partículas Elementares no Ensino Médio. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Física, Londrina, PR, Brasil, 10.

Zanetic J (2005). Física e cultura. Ciência e Cultura, 57(3), 21-4.

Yin RK (1983). The case study method: An annotated bibliography. Washington: Cosmos Corporation.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4696

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com