Academic perspectives as to the Nursing course

Natália Rayanne Souza Castro, Andre Nascimento Honorato Gomes, Camila Souza de Araújo, Gilsirene Scantelbury de Almeida, Nair Chase da Silva, José Ricardo Ferreira da Fonseca

Abstract


Objective: To identify the expectations of academics when entering the Nursing course at a Higher Education Institution (HEI) in Amazonas. Method: Cross-sectional, descriptive, exploratory research with a qualitative approach. The strategy adopted to obtain the data was the semi-structured interview carried out in 2018. The data were evaluated through Bardin's content analysis. Results: the profile of the nursing undergraduate students was characterized, their expectations were outlined in relation to the course, their knowledge and expectations were evaluated in relation to the unit and HEI to which they are enrolled and the family's perception of the student's choice for nursing as a profession. Final considerations: Despite the importance of the theme developed, there are still few updated studies knowing the expectations regarding the Nursing course by students. In this sense, it became relevant and contributing to the area of nursing to identify what are the expectations of students entering the course, as it allowed them to know how the academic and professional trajectory can take place.


Keywords


Nursing; Nursing students; Perception; Bachelor of Nursing; Data collect; College education; Teaching.

References


Bardin L. (2010). Análise de conteúdo. 4.ed. Lisboa: Edições70.

Borges, A.G.; Vannuchi, M.T.O.; González, A.D. & Vannuchi, R.O. (2010). Caracterização e expectativas de estudantes ingressantes de um curso de graduação em enfermagem. Revista Espaço para a Saúde, Londrina, 12 (1): 01-06, dez. Disponivel em: http://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/421/pdf.

Braum, L.M.S.; Leão, A.L.D.B.C.; Freire, O.B.L. & Walter, S.A. (2015). Percepção dos alunos sobre qualidade no Ensino Superior: identificação das prioridades de melhoria no Curso de Ciências Contábeis. Revista de Estudos Contábeis, Londrina, 6(11): 62-80, jul./dez. Disponível em: http://www.uel.br/seer/index.php/rec/article/viewFile/27344/20637.

Câmara, A.G.; Germano, R.M.; Valença, C.N.; Malveira, F.A.S.; Pinto, D.P.S.R. & Cossi, M.S. (2014). Motivações de estudantes para cursar enfermagem: Entre a empatia e o mercado de trabalho. Rev enferm UFPE on line., Recife, 8(2):346-50, fev. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/download/9680/9724.

Davok DF, Bernard RP (2016). Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Revista Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, 21(2): 503-21. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v21n2/1982-5765-aval-21-02-00503.pdf.

Gonçalves, E.R.; Ferreira, M.V.F.; Santos, J.T.T.; Pitta, N.C.; Pereira, R.M.P & Fernandes, A.P.M. (2018). Programa Universitário Por Um Dia: conhecendo a Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto. Rev Min Enferm. 22:e-1133. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/ detalhes/1270.

Hirsch, C.D.; Barlem, E.L.D.; Barlem, J.G.T.; Silveira, R.S. & Mendes, D.P. (2015). Fatores preditores e associados à satisfação dos estudantes de enfermagem. Acta Paul Enferm. 28(6): 566-72. ISSN 1982-0194. Disponível: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract &pid=S0103-21002015000600566&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 jul. 2019.

Pereira, AS, Shitsuka, DM, Parreira, FJ & Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1.

Ramos, A.M.; Barlem, J.G.T.; Lunardi, V.L.; Barlem, E.L.D.; Silveira, R.S. & Bordignon, S.S. (2015). Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em enfermagem. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 2015 Jan-Mar; 24(1): 187-95. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v24n1/pt_0104-0707-tce-24-01-00187.pdf.

Romero, A.I.S.; Williams, A.C.C.; Escalona, M.G.; Quevedo, O.E. & Pedroso, N.A. (2016). Factores que influyen en la orientación vocacional de estudiantes en Enfermería. Facultad de Ciencias Médicas “Enrique Cabrera”. Revista Uruguaya de Enfermería Montevideo, noviembre, 11(2): 2301-371. ISSN On line. Disponível em: http://rue.fenf.edu.uy/index.php/rue/article/view/202/197.

Sigaud, C.H.S.; Souza, N.B.; Nobrega, A.A.; Toriyama, A.T.M. & Costa, P. (2016). Motivos de estudantes de enfermagem para a escolha da carreira. Rev. iberoam. Educ. investi. Enferm. 6(4):18-24. Disponível em: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/ 218/motivos-de-estudantes-de- enfermagem-para-a- escolha-da-carreira/.

Spindola, T.; Santiago, M.M.A.; Martins, E.R.C. & Francisco, M.T.R. (2011). Significado da profissão para alunos que ingressam na graduação em Enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. Rev. bras. enferm. 64(4): 725-31. Brasília. Disponivel em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672011000400015.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com