Poetic itineraries: moving around the city as a driver of aesthetic experiences in art teaching

Rafael Branco da Silveira, Imara Pizzato Quadros, Cláudia Lúcia Landgraf Pereira Valério da Silva

Abstract


The diachronic relationship between space and time is the central topic of this research. The city is not a closed, immutable, and permanent body whose structure reveals a solid constancy, but an open body, a catharsis of time that in its course is metamorphosed, from those who occupy, inhabit and circulate through it. Consequently, the constant transformations or conservation in the urban landscape of the city directly reflect on the historical, mnemonic and identity relationships of the inhabitants with the image, aesthetics and city structure. In view of these constant transformations in space-time, this article aims to present some propositions about pedagogical practices in teaching art that use the process of urban displacement as a propellant of sensitive experiences to the student, capable of awakening a poetic look on the city. For this, the methodological path described is of a qualitative nature, investigating the perceptions of students in the city, materialized by their poetic and imagery records. In this way, the phenomenological approach to understand the data pointed out that the referred pedagogical practice of urban displacement made it possible to approach and expand the contact of students with the different city spaces Inciting in them a sensitive poetic look at the aesthetic and urban structure.


Keywords


Art; Art teaching; Art as experience; Urban displacement.

References


Adam RS. (2008). Analisando o conceito de paisagem urbana de Gordon Cullen. Da Vinci. 5 (1), 61-8.

Argan GC. (2014). História da Arte como História da Cidade. São Paulo: Martins Fontes.

Barbosa AM & Cunha FP. (2010). Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez.

Barbosa, A. M. & Amaral, L. (2008). Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Bauman Z. (2005). Identidade. Rio de Janeiro: Zahar.

Bauer MW & Gaskell G. (2002). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Editora Vozes.

Benjamin W. (1989). Obras Escolhidas III: Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Editora Brasiliense.

Careri F. (2013). Walkscapes: o caminhar como prática estética. São Paulo: Editora G. Gili.

Castriota LB. (2009). Patrimônio Cultural: Conceitos, políticas e instru¬mentos. São Paulo: Annablume.

Cullen G. (2006). Paisagem Urbana. Lisboa: Martins Fontes.

Fuão FF. (2000). Cidades Fantasmas. ARQTEXTO. 1 (1) 12-23.

Lynch K. (1999). A Imagem da Cidade. Lisboa: Martins Fontes.

Pesavento SJ. (2008). Memória, história e centralidade urbana. Mosaico. Revista de História do Programa de Pós-graduação em História da Pontifícia Universidade Católica de Goiás. 1 (1) 3-12.

Martins J. (1992). Um enfoque fenomenológico do currículo: Educação como poíeses. São Paulo: Editora Cortez.

Merleau-Ponty M. (2006). Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes.

Meira SM. (2018). Patrimônio e Escola: o Centro Histórico de Cuiabá e as práticas educativas no ensino de história. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-graduação Profissional em Ensino de História. Universidade Federal do Mato Grosso.

Minayo MCL. (2001) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Rykwert J. (2004). A Sedução do Lugar: a história e o futuro da cidade. São Paulo: Martins Fontes.

Siqueira EM et al. (2007). Cuiabá: de vila a metrópole nascente. Cuiabá: Entrelinhas Editora.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4343

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com