The importance of the use of scientific experiments for Science education in Fundamental Education: A case study

Marciano Barros de Faria, Ricardo Silva Parente, Ruan Sousa Bastos, Welson de Freitas Silva, Fernando Machado Ferreira, David Barbosa de Alencar, Benedicto Augusto Vieira Lima, Izeth Nascimento Barros

Abstract


The objectives of this study were to analyze whether teachers are working with practical classes using scientific experiments in science teaching, to list the reasons why science classes in elementary school have few experiments and to propose improvements for a better effectiveness of classes, taking into account view the benefits of practical classes in teaching learning. To achieve the objectives, a quantitative methodology was used through a questionnaire for data collection at a school in the Municipality of Grajaú-MA, 148 students from the 8th and 9th grade answered the questionnaire. The results obtained are displayed in the form of graphs, in which it was possible to notice that students like classes with experiments, however the school has no structure so that students can practice this type of class more often. It is concluded that the practical classes with scientific experiments have been applied even if little and that this index of classes can increase a lot, being necessary measures for this to circumvent or alleviate the problem of not having adequate structure and equipment in the school for classes with experiments . One way to improve the current situation is the partnership between the school that was the object of study and higher institutions that can help with equipment or technical visits.

Keywords


Science Teaching; Experiments; Elementary School; Teaching Learning.

References


Araújo, T. C. D. (2017). A importância das aulas experimentais no ensino de química na educação básica.

Arruda, S. M., & LABURÚ, C. E. (2014). Considerações sobre a função do experimento no ensino de ciências. NARDI, R. Educação em ciências da pesquisa à prática docente, 3, 53-60.

Costa, G. R., & Batista, K. M. (2017). A importância das atividades práticas nas aulas de ciências nas turmas do ensino fundamental. Revista de Educação do Vale do São Francisco-REVASF, 7(12), 06-20.

da Silva, T. D. S. G. (2019). Ensino de ciências e experimentação nos anos iniciais: da teoria a prática. Pró-Discente, 25(1).

de Freitas Zômpero, A., & Laburú, C. E. (2016). Implementação de atividades investigativas na disciplina de ciências em escola pública: uma experiência didática. Investigações em Ensino de Ciências, 17(3), 675-684.

de Oliveira Souza, S. A., & Andrade, M. D. F. R. (2019). Atividades práticas e ensino de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental. Série-Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 24(51), 249-268.

de Sousa Campos, C., de Oliveira, E. N. A., Cezário, A. F. R., & da Conceição Oliveira, M. (2019). What the students say about the chemical experimental lessons: an analysis of their statements. Research, Society and Development, 8(4), 4084923.

do Nascimento, L. F., & Cavalcante, M. M. D. (2018). Abordagem quantitativa na pesquisa em educação: investigações no cotidiano escolar. Revista Tempos e Espaços em Educação, 11(25), 249-260.

Gaspar, A., & de Castro Monteiro, I. C. (2016). Atividades experimentais de demonstrações em sala de aula: uma análise segundo o referencial da teoria de Vygotsky. Investigações em Ensino de Ciências, 10(2), 227-254.

Gonçalves, R. P. N., & Goi, M. E. J. (2020). Chemistry teaching experimentation in basic education. Research, Society and Development, 9(1), 126911787.

Guimarães, C. C. (2009). Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, 31(3), 198-202.

Henzel, T. L. (2019). A utilização da experimentação na sala de aula. Revista Insignare Scientia-RIS, 2(3), 323-330.

Karpudewan, M., & Kulandaisamy, Y. (2018). Malaysian teachers' insights into implementing green chemistry experiments in secondary schools. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, 113-117.

Lima, T. O., & Vaz, W. F. (2020). Concepções e práticas avaliativas de professores nas aulas experimentais. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, 7(17), 102-118.

Martins, A. M., da Silva, D. M., & Santos, M. P. (2019). Percepções de alunos e professores sobre as aulas práticas de ciências em escolas estaduais de Formosa (GO). Scientia Naturalis, 1(3).

Nascimento, A. C. P. D. (2018). A utilização de aulas práticas experimentais demonstrativas no ensino de Ciências e Biologia (Bachelor's thesis).

Silva, F. F. S. D. (2016). O ensino de ciências aplicado com os alunos do 9º ano do ensino fundamental, através de atividades experimentais (Bachelor's thesis).

Silva, F., Vargas, T. C., & de Souza Lemes, S. (2018). Limites e possibilidades das novas tecnologias no ambiente escolar, um olhar para as barreiras estruturais nas salas de aulas e laboratórios. Conhecimento & Diversidade, 9(18), 102-112.

Silva, L. C. O. D. (2018). A experimentação e os desafios dos professores da educação básica.

Vygotsky, L. (1998). Semyonovich. A formação social da mente.

Walczak, A. T., de Mattos, K. R. C., & da Costa Güllich, R. I. (2018). A Ciência reproducionista nos livros didáticos de Biologia: um monólogo sobre a experimentação. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 11(23), 1-10.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4159

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com