Generative theme, thematic investigation and approach: a literature panorama

Clarissa de Oliveira Garcia França, Marcília Elis Barcellos

Abstract


In this work, we present a bibliographic review on thematic research and generative themes by Paulo Freire. This review was based on the search for papers that spoke on generative theme, research or thematic approach in science education and that were present in the last 20 years in A1 and A2 magazines on the national scene. The analysis culminated in the classification and interpretation of the articles, relating them to Freire's theory. After performing the analyzes, we identified different forms of approaches and variations regarding the interpretation of Paulo Freire's theory. The objective of this work is to know a little more about Freire's theory and through the search, categorization and analysis of the articles, to understand how science teaching is being carried out through generative themes in the country. We can conclude that through the research it was possible to know the obstacles, difficulties and advantages found in dealing with Freire's theory and how it is possible to execute it.


Keywords


Paulo Freire; Science teaching; Generative theme.

References


Backes, N.F., Prochnow, T.R. O tabaco utilizado como tema gerador no ensino de Química em região economicamente dependente dessa cultura. Acta Scientiae, Canoas, v.19, n.5, pp.817-831, set-out, 2017.

Bardin, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

Britto, N.S., Silva, T.G.R. Educação do Campo: formação em ciências da natureza e o estudo da realidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.40, n.3, pp.763-784, jul-set, 2015.

Caramello, G. W., Strieder, R. B., Watanabe, G., Munhoz, M. G. Articulação Centro de Pesquisa - Escola Básica: contribuições para a alfabetização científica e tecnológica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v.32, n.3, pp.3401-1-3401-9, 2010.

Centa, F.G., Muenchen, C. O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria, Florianópolis, v.9, n.1, pp. 263-291, mai,2016.

Costa, L. D.; Gomes, A. L. S. Concepções dos professores de ciências no ensino fundamental sobre a educação ambiental. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v.8, n.17, pp.128-141, jul-dez, 2015.

Cunha, A. S., Latini, R.M. Pesquisa participante como abordagem metodológica no ensino: aprendizado de matemática e educação ambiental. Investigações em Ensino de Ciências, Niterói, v.19, n.2, pp.323-341, 2014.

Fagundes, E. M., Pinheiro, N. A. M. Considerações acerca do ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Práxis, Volta Redonda, n.12, pp.11-26, dez, 2014.

Ferreira, M.V., Muenchen, C., Auller, D. Desafios e potencialidades em intervenções curriculares na perspectiva da abordagem temática. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.21, 2019.

Fonseca, K.N., Milli, J.C.L, Solino, A. P., Gehlen, S.T. Milton Santos e Paulo Freire na educação em ciências: a forma-conteúdo expressa no tema gerador. Investigações em Ensino de Ciências, Niterói, v.23, n.2, pp.331-351, AGO, 2018.

Freire, P. À Sombra desta Mangueira. São Paulo: Olho d’Água, 2000.

Freire, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

Freire, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

Giacomini, A., Muenchen, C. Avanços alcançados por professores na implementação da abordagem temática em uma escola pública estadual do interior do RS. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.32, n.3, pp.189-216, jul-set, 2016.

Godoy, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, pp. 20-29, mai/jun, 1995.

Guerra, A. Freitas, J., Reis, J.C., Braga, M.A. A interdisciplinaridade no ensino das ciências a partir de uma perspectiva histórico-filosófica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v.15, n.1. pp.32-46, abril, 1998.

Lima, D. S., Freitas, K. C., Matos, R. A. F., Soares, M. H. F. B. Depressão e Antidepressivos: temas geradores para a discussão de conceitos químicos no nível médio de ensino. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v.6, n.3, set-dez, 2013.

Melo, M.M.R., Vieira, J.M., Braga, O.C. Da xícara ao Becker: plantas medicinais como recurso didático no ensino de química. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v.6, n.2, mai-ago, 2016.

Milli, J.C.L., Almeida, E.S., Gehlen, S.T. A Rede Temática e o Ciclo Temático na Busca pela Cultura de Participação na Educação CTS. Alexandria, Florianópolis, v.11, n.1, pp.71-100, mai, 2018.

Morosini, M. C. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação – Revista do Cento de UFSM, Santa Maria, v.40, n.1, pp.101-116, jan-abr, 2015.

Miranda, A. C. G., Pazinato, M. S., Braibante, M. E. F. Temas geradores através de uma abordagem temática Freireana: Contribuições para o ensino de ciências. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v.7, n.3, set-dez, 2017.

Muenchen, C. A Disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre as práticas docentes na região de Santa Maria/RS. 2010. 273. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) -UFSC, Santa Catarina.

Muenchen, C. Auller, D. Configurações curriculares mediante o enfoque CTS: desafios a serem enfrentados na educação de jovens e adultos. Ciência e Educação, Santa Maria, v.13, n.3, pp.421-434, 2007.

Nunes, L. S. R., Bomfim, A. M., Fonseca, G. R. S. Educação Ambiental crítica e arte participativa: a construção de reflexão e ação em uma escola da Baixada Fluminense. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v.14, n.30, pp.42-58, jan-jul, 2018.

Paniz, C.M., Centa, F. G., Araújo, L. B., Muenchen, C. Os três momentos pedagógicos como estruturantes de currículos: O estudo da realidade e os temas geradores na educação em ciências. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.26, n.2, pp-249-266, abr-ago, 2018.

Silva, A. F. G. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. Tese de Doutorado em Educação e Currículo - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

Silva, I. M., Nicolli, A. A., Gonçalves, T. O. Possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da investigação colaborativa: uma proposta para o ensino de matemática. Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v.8, n.15,pp. 14-26, jul-dez, 2011.

Silva, L.F., Tavares, S.S., Watanabe, G., Halmenschlager, K.R., Strieder, R.B., Hunsche, S. Elementos da abordagem temática no Ensino Médio: sinalizações para formação de professoras e de professores. Ciência e Educação, Bauru, v.25, n.1, pp.145-161, 2019.

Silva, R. M., Solino, A.P., Sousa, P. S., Fonseca, K. N., Novais, E. S. P., Gehlen, S.T. Situações-limite na formação de professores de ciências na perspectiva freireana: da percepção da realidade à dimensão pedagógica. Investigações em Ensino de Ciências, Niterói, v.21, n.3, pp.127-151, dez, 2016.

Silva, R.M., Gehlen, S.T. Investigação temática na formação de professores de ciências em Pau Brasil-BA: compreensões acerca de um tema gerador. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.18, n.2, pp.147-169, mai-ago, 2016.

Silva, R.M., Gehlen, S.T. Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.18, n.2, pp. 147-169, mai-ago, 2016.

Sousa, P.S., Bastos, A.P.S., Figueiredo, P.S., Gehlen, S.T. Investigação Temática no Contexto do Ensino de Ciências: Relações entre a Abordagem Temática Freireana e a Práxis Curricular via Tema Gerador. Alexandria, Florianópolis, v.7, n.2, pp.155-177, nov, 2014.

Sousa, P.S., Bastos, A.P.S., Figueiredo, P.S., Gehlen, S.T. Tema Gerador e a Relação Universidade-Escola: Percepções de Professoras de Ciências de uma Escola Pública em Ilhéus-BA. Alexandria, Florianópolis, v.9, n.1, pp.3-29, mai, 2016.

Strieder, R.B., Caramello, G.W., Gehlen, S.T. Abordagem de temas no ensino médio: compreensões de professores de física. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.14, n.2, pp.153-169, ago-nov, 2012.

Torres, J.R. Educação Ambiental Crítico-Transformadora e Abordagem Temática Freireana. 2010. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) -UFSC, Santa Catarina.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4126

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com