A proposal for teaching flat geometry in elementary school: mathematics present in students' daily lives

Romualdo Santos Silva Junior

Abstract


This work aimed to bring a brief outline of modern mathematics present in the textbooks of elementary school students, characterized by the evolution of mathematics teaching until today. As a proposal for teaching mathematics, a lesson plan was developed for the teaching of flat geometry for the final years of elementary school, which proposes the exhibition of objects of moments of students' daily lives. The proposal prioritizes uniting students in their daily lives with the teaching of mathematics, which many of them create barriers to, even before knowing the content. We understand that this experience provides interaction between students to carry out activities in the classroom, in addition to understanding the importance of working with different approaches for teaching geometric content.


Keywords


Modern mathematics; Plane geometry; Teaching; Daily.

References


Chartier, R. (1990). A história cultural: entre práticas e representações. Memória e Sociedade. Rio de Janeiro.

Choppin, A. (2000). Passado y presente de los manuales escolares. In: BERRIO, Julio Ruiz (ed.) La cultura escolar de Europa. Madrid: Biblioteca Nueva.

Choppin, A. (1998). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. 2. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Lorenzato, S. (1995). Por que não ensinar Geometria?, Educação em Revista –Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBM, ano 3, n. 4, p.13.

Roth, M. A., Bonete, I. P. (2014). Geometria no ensino fundamental: articulando material concreto, ludicidade e resolução de problemas. Governo do Estado do Paraná.

Macedo, S. S., et al. (2019). Uso de material reciclado para a construção de material didático no ensino da matemática. Research, Society and Development, v. 8, n. 3, p. 11.

Valente, J. A. (1999). Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas, In: Valente, J. A. (Org). O computador na sociedade do conhecimento. NIED -Campinas.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3931

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com