Characteristics of Nursing training in the Family Health Strategy of a Microregion of Health in Ceará

Catarina de Vasconcelos Pessoa, Francisco Rosemiro Guimarães Ximenes Neto, Iane Teixeira Ximenes, Layse Fernandes Queiroz Vasconcelos, Eliany Nazaré Oliveira, Maria Helena Machado

Abstract


The study aimed to describe the characteristics of the training of nurses in the Family Health Strategy of a microregion of health in Ceará. Exploratory research, under the quantitative approach, based on a case study, developed from July to September 2019, with 64 nurses of the 12th Health Regional of Ceará. The collection took place through a Google Forms® questionnaire and the data were analyzed using R software. Most nurses studied Nursing at a private institution (62.5%); as for the course modality, there was a predominance of two, integral and morning, 42.2%, respectively; 15.6% studied or are studying another graduation; 25% attended nursing assistants or technicians. The research data allow us to subsidize the construction of public policies based on the local reality, for professional development and the Unified Health System at the regional level.


Keywords


Nursing; Education; Nursing Education; Unified Health System; Family Health Strategy.

Full Text:

PDF

References


Almeida Lima, E., Sousa, A., Primo, C., Costa Leite, F., Nascimento Souza, M., & Noia Maciel, E. (2016). Perfil Socioprofissional de trabalhadores de equipes saúde da família [Social and professional profile of family healthcare team members]. Revista Enfermagem UERJ, 24(1), e9405. doi:https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.9405

Barbosa, ACS., Luiz, FS., Friedrich, DBC., Püschel, VAA., Farah, BF., & Carbogim, FC. (2019). Perfil de egressos de Enfermagem: competências e inserção profissional. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 27, e3205. Epub 28 de outubro de 2019.https://doi.org/10.1590/1518-8345.3222.3205.

Brasil. Ministério da Educação (MEC) Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Diretoria de Avaliação (DAV). (2019). Documento de Área - Área 20: Enfermagem. Brasília: MEC.

Brasil. Ministério da Educação (MEC). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2017). Censo da Educação Superior 2017 - Divulgação dos principais resultados. Brasil. [Internet]. Recuperado em 5 Julho, 2018, de: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Ministério da Saúde.

Brasil. Ministério da Educação (2001). Resolução CNE/CES nº. 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da União 2001, 7 nov. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf.

Brasil. Governo Federal. (1996). Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos.

Faria, M., Acioli, S., & Gallasch, C. (2016). Perfil de Enfermeiros fluminenses da estratégia de saúde da família participantes de um curso de especialização. Enferm Foco, 7(1), 52-55. doi:https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.n1.667

Frota, MA., Wermelinger, MCMW., Vieira, LJES., Ximenes Neto, FRG., Queiroz, RSM., & Amorim, RF. (2020). Mapeando a formação do enfermeiro no Brasil: desafios para atuação em cenários complexos e globalizados. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 25-35. Epub December 20, 2019. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27672019.

Machado, MH., & Ximenes Neto, FRG. (2018). The Management of Work and Education in Brazil’s Unified Health System: thirty years of progress and challenges. Ciência & Saúde Coletiva, 23(6), 1971-1979. https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.06682018.

Machado, M., Wermelinger, M., Vieira, M., de Oliveira, E., Lemos, W., Filho, W., de Lacerda, W., dos Santos, M., Junior, P., Justino, E., & Barbosa, C. (2016). Aspectos gerais da formação da Enfermagem: o perfil da formação dos Enfermeiros técnicos e auxiliares. Enferm Foco, 7(ESP), 15-34. doi:https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.nESP.687

Machado, MH. (2016). Notas metodológicas. Enferm Foco, 7(ESP), 6-8. doi: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2016.v7.nESP.685

Machado, MH. (2017). Pesquisa Perfil da Enfermagem no Brasil: Relatório Final. Rio de Janeiro: Nerhus-Daps-Ensp/Fiocruz. Recuperado em 15 Outubro, 2019, de: www.ensp.fiocruz.br/observahr/.

Magnago, C., & Pierantoni, CR. (2020). A formação de enfermeiros e sua aproximação com os pressupostos das Diretrizes Curriculares Nacionais e da Atenção Básica. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 15-24. Epub December 20, 2019.https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28372019

Oguisso, T., Campos, PFS., & Freitas, GF. (Org.) (2011). Pesquisa em história da enfermagem, 1. ed. 548p. Barueri-SP: Manole.

Organização Pan-Americana da Saúde (OPAS), Organização Mundial da Saúde (OMS). (2019). Diretriz estratégica para a Enfermagem na Região das Américas. Washington, D.C.: OPAS.

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 Abril 2020.

Ramos, MN. (2008) Itinerário formativo. In: Escola Politécnica De Saúde Joaquim Venâncio. Estação de Trabalho Observatório de Técnicos em Saúde (Org.). Dicionário da educação profissional em saúde. (2. Ed.) p. 264-274. Rio de Janeiro: EPSJV.

Silva, M.C.N., Frota, M., Moreira, L., Mendes, I., Neto, D., Freire, N., & Lunardi, V. (2020). Mestrado Profissional em Enfermagem Acordo de Cooperação CAPES/COFEN: projeto inovador e transformador. Enfermagem em Foco, 10(7). doi:https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n7.3175.

Silva, M.C.N. (2020). Mestrado Profissional em Enfermagem - um novo momento para a profissão no Brasil. Enfermagem em Foco, 10(7). doi:https://doi.org/10.21675/2357-707X.2019.v10.n7.2808

Silva, JA. (2016). Reflexões sobre formação da Identidade profissional do professor de sociologia na educação básica. REAe - Revista de Estudos Aplicados em Educação, 1(2):71-81. Recuperado em 2 Fevereiro, 2020, de: https://doi.org/10.13037/rea-e.vol1n2.4353

Teixeira, RFB., Leão, GMC., Domingues, HP., & Rolin, EC. (2017). Concepções de itinerários formativos a partir da Resolução CNE/CEB Nº 06/2012 e da Lei Nº 13.415/2017. In: Congresso Nacional De Educação – EDUCERE, Seminário Internacional De Representações Sociais, Subjetividade E Educação – SIRSSE E O Seminário Internacional Sobre Profissionalização Docente (SIPD/CÁTEDRA UNESCO), XIII., 2017, Curitiba. Anais [...].v. 6, p. 16027- 16039. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica (PUC). Recuperado 20 Dezembro, 2019, de: file:///C:/Users/Dell/Downloads/27280_14159.pdf.

Ximenes Neto, FRG., Lopes Neto, D., Cunha, ICKO., Ribeiro, MA., Freire, NP., Kalinowski, CE., Oliveira, EN., & Albuquerque, IMN. (2020). Reflexões sobre a formação em Enfermagem no Brasil a partir da regulamentação do Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 37-46. Epub December 20, 2019.https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27702019.

Ximenes Neto, FRG., Santos, MPS., Nicolau, MFA., Cunha, ICO., & Machado, MH. (2018). Vivências de enfermeiras da estratégia saúde da família na atenção à criança e ao adolescente vítima de violência doméstica. Essentia (Sobral) 19(1):40-52. Recuperado em 3 Fevereiro, 2020, de: http://essentia.uvanet.br/index.php/ESSENTIA/article/view/162.

Yin KY. (2016) Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3811

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com