Learning style in a virtual environment: a study with elementary school teachers at in-service training

Eliana Alves Moreira Leite, José Alberto Lencastre, Bento Duarte Silva, Hermínio Borges Neto

Abstract


In learning scenarios, the main focus should be on knowledge about the learner's strengths and weaknesses. In this context, this article aims to present the results obtained in the previous investigation of the learning styles of teachers in continuing education, in the perspective of the development of strategies that take into account the singularities of the teacher / student. This investigation deals with a case study on teachers in a broad sense in the area of Environmental Education, in a hybrid model, with classroom and virtual environment, offered by a public University. We sought to analyze the responses to promote personalization in the classroom and virtual classroom activities based on pedagogical strategies that included all styles of trainees present. To identify the learning style, an open questionnaire was applied, based on the model by Kolb, where a sample of 57 respondents was obtained, where different learning styles were identified among the course participants. The results indicate that training courses designed for the teaching professional who seek knowledge about the specificities of this professional, using instruments that value and recognize their opinion, favor them to be protagonists of their own training.


Keywords


Learning style; Blended learning; Teachers; Formation; Teaching.

Full Text:

PDF

References


Alonso, CM, Gallego, DJ & Honey, P. (2007). Los Estilos de aprendizaje procedimientos de diagnòstico y mejora. Bilbao: Mensajero, 7ª edição.

Bacich, L, Neto, AT & Trevisan, FM. (2015). Ensino |híbrido: personalização e tecnologia na educação. En XX. Bacich, L, Neto, AT & Trevisani, FM (Penso), Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação (pp.47-53). Porto Alegre: Penso, 2015. 270 p.il. ISBN – 978 – 85 – 8429 -048 – 2.

OSLA

Base Nacional Comum Curricular (2019). BNCC: Currículo sob a perspectiva da Classe trabalhadora. O cotidiano escolar como espaço de construção de conhecimento pelos praticantes pensantes. Caderno III. Mimeo, 2019. 3

Behar, PA. (2009). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre, RS: Artmed Editora S.A.

Belloni, ML. (2001). Educação a Distância. Campinas, SP: Autores Associados.

Brasil. (2015). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024) : Linha de Base. – Brasília, DF : Inep. 404 p.: il. ISBN 978-85-7863-046-1

Christensen, CM, Horn, MB & Johnson, CW. (2008) Disrupting Class: how disruptive innovation will change the way the world learns. New York: McGraw -Hill.

Creswell, JW. (2013). Pesquisa de Métodos Mistos. Tradução: Magda França Lopes; revisão técnica: Dirceu da Silva. Porto Alegre: Penso.

Felder RM. (2005). Department of Chemical Engineering North Carolina State University. REBECCA BRENT Education Designs, Inc Understanding Student Differences. Journal of Engineering Education. January, 2005. Disponível: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/Papers/Understanding_Differences.pdf.

Kolb, DA. (1984).; Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, 1984.

Kolb, DA. (2015). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Pearson Education. Second edition Disponível: https://bit.ly/2xDd2yk.

Kolb, D & Simy, J. (2008). Are there cultural differences in learning style? International Journal of Intercultural Relations, 33 (2009) 69–85, Elsevier, 2008. Disponível em

Horn, MB & Staker, H. (2015). Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre, RS: Penso.

Lencastre, JA. (2017). Educação on-line: desenhar um curso híbrido centrado no estudante. En: Felício, HMS, Silva, CMR & Mariano, ALS (CRV). Dimensões dos processos educacionais: da epistemologia à profissionalidade docente (pp.213-227). Curitiba: CRV, 2ª edição. 268p.

Marconi, MA & Lakatos, EM. (2010). Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Atlas.

Moran, J. (2015). Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: Bacich, L, Neto, AT & Trevisani, FM (Penso). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação (pp.27-45). Porto Alegre: Penso.

Ota, MA, Araújo Jr, CF & Barros, D. (2017). Estilos de aprendizagem em ambientes virtuais: cenários de investigação na educação superior. Educação, Formação & Tecnologias – ISSN 1646-933X, América do Norte, 10, jun. Disponível em http://eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/586>.

Pacheco, J. (2017) Escola da ponte: formação e transformação da educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes

Pereira, AS, Shitsuka, DM, Parreira, FJ & Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1.

Silva, B. (2001). A tecnologia é uma estratégia. In Paulo Dias & Varela de Freitas (org.). Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001. Braga: Centro de Competência da Universidade do Minho do Projecto Nónio, pp. 839-59. (ISBN: 972-98456-1-1).

Santos, MEKL, Junger, AP & Jesus, GC. (2020). Inovação no ensino por meio de tecnologias associadas a estilos de aprendizagem. Research, Society and Development, 9(2): 1-20, el63921971.

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional/ Maurice Tardif. 17. Ed. – Petrópolis, Rj: Vozes.

Torres, PL, Alcântara, PR & Irala, EAF. (2004). Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, 4(13): 129-45, set./dez.

Xavier, DO, Araújo, ACU, Torres, ALMM & Borges Neto, H, Nepomuceno, LMS. (2018). Proposta de EAD dos multimeios/FACED/UFC a partir da experiência do curso de extensão introdução ao pensamento de João dos Santos: uma breve descrição. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias (CIET)/ Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância (EnPED), 26/06 a 13/07. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/418/243. Acesso: mar. 2020.

YIN, RK. (2001) Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre. Editora: Bookman




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3790

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com