Sexuality of adolescent living with HIV/Aids: health education approaches

Graciela Dutra Senhem, Camila Nunes Barreto, Aline Cammarano Ribeiro, Silvana Bastos Cogo, Marcio Rossato Badke, Kamila Caneda da Costa, Samara Cunha Barbosa, Amanda Suélen Monteiro, Janaína Mattos Klein Bühring, Mariana Ferreira Scopel

Abstract


The present study aims to know the health education approaches to sexuality used with adolescents living with Human Immunodeficiency Virus (HIV)/Acquired Immunodeficiency Syndrome (AIDS). Qualitative research conducted in a Specialized Care Service, with 15 adolescents and nine health professionals. The semi-structured interview and the focus group were used. Data were subjected to thematic analysis. Individual or group approaches were considered interesting, provided that dialogic interaction occurs in a reflection space. It is considered that the dialogical meeting for health education, among professionals and adolescents living with HIV/AIDS, needs to be based on their experiences related to sexuality, with creative strategies and sensitization of those involved.


Keywords


Sexuality; Adolescence; Acquired Immunodeficiency Syndrome; Health Education; Nursing.

References


Brasil (2018). Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica. 2. ed. Ministério da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde.

Brasil. (2019). Boletim Epidemiológico: HIV/Aids 2019. Ministério da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde.

Cabral, J.R. et al. (2016). Tecnologia educativa para promoção da qualidade de vida de pessoas que vivem com HIV. Revista Mineira de Enfermagem, 20(e941), 1-6.

Calazans, G.J.; Pinheiro, T.F. & Ayres, J. R. C. M. (2018). Vulnerabilidade programática e cuidado público: Panorama das políticas de prevenção do HIV e da Aids voltadas para gays e outros HSH no Brasil. Sexualidad, Salud y Sociedad, 29, 263-293.

Cervo, A. L.; Bervian, P. A. & Da Silva, R. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

Crocker, B. et al. (2019). A positive approach to adolescent sexual health promotion: a qualitative evaluation of key stakeholder perceptions of the Australian Positive Adolescent Sexual Health (PASH) Conference. BMC Public Health, 19(1), 681.

Dall´agnol, C. M. et al. (2012). A noção das tarefas de grupos focais. Revista Gaúcha de Enfermagem, 33(1), 186-190.

Farre, A. G. M. C. et al. (2018). Adolescent health promotion based on community-centered arts education. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(1), 26-33.

Favero, N. B.; Sehnem, G. D. & Bonadiman, P. O. B. (2015). Adolescentes que vivem com HIV/AIDS: as redes de apoio social. Revista de Enfermagem da UFSM, 5(2), 349-359.

Feio, A. & Oliveira, C. C. (2015). Confluências e divergências conceituais em educação em saúde. Saúde e Sociedade, 24(2), 703-715.

Freire, P. (2013). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2014). Educação e mudança. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2019). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Galano E. et al. (2016). Vivências dos adolescentes soropositivos para HIV/Aids: estudo qualitativo. Revista Paulista de Pediatria, 34(2), 171-177.

Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa nas ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro Editora.

Gil, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

Mason, J. A. J. et al. (2016). School-based interventions for preventing HIV, sexually transmitted infections, and pregnancy in adolescentes. Cochrane Database of Systematic Reviews, 11(CD006417), 1-96.

Leung, H. et al. (2019). Development of Contextually-relevant Sexuality Education: Lessons from a Comprehensive Review of Adolescent Sexuality Education Across Cultures. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 621.

Madiba, S. & Mokgatle, M. (2016). Perceptions and experiences about self-disclosure of HIV status among adolescents with perinatal acquired HIV in poor-resourced communities in South Africa. AIDS Research and Treatment, 2016(2607249), 10.

Minayo, M. C. S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec.

Minayo, M. C. S. (2017). Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(7), 1-12.

Neto, W. B. et al. (2015). Violência sob o olhar de adolescentes: intervenção educativa com Círculos de Cultura. Revista Brasileira de Enfermagem, 68(4), 617-625.

Oliveira, E.; Soares, C. B. & Silva, J. A. (2016). Pesquisa-ação emancipatória com jovens escolares: relato de experiência. Revista Gaúcha de Enfermagem, 37(3), e62059.

Pereira, A. S.; Shitsuka, D. M.; Parreira, F. J.; Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. 1ª ed. Santa Maria: UAB/NTE/UFSM.

Polit, D. F. & Beck, C. T. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. Porto Alegre (RS): Artmed; 2019.

Scaratti, M. et al. (2016). Sexualidade e adolescência: concepções de professores do ensino básico. Revista de Enfermagem da UFSM, 6(2), 164-174.

Sehnem, G. D. et al. (2018). Adolescentes que vivem com HIV/aids: experiências de sexualidade. Revista Gaúcha de Enfermagem, 39(e2017-0194).

Souza, V. et al. (2017). The game as strategy for approach to sexuality with adolescents: theoretical-methodological reflections. Revista Brasileira de Enfermagem, 70(2), 376-83.

Viero, V. S. F. et al. (2015). Educação em saúde com adolescentes: análise da aquisição de conhecimentos sobre temas de saúde. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, 19(3), 484-490.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3625

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com