Experimental didactics as a teaching tool in high school chemistry classes.

Valdenira Carlos da Silva, Pedro Herlleyson Gonçalves Cardoso, Flaviana Noronha Guedes, Mykaell Dougllas Carneiro Lima, Célia Maria Freitas Guedes Amorim

Abstract


This research investigated the teaching of chemistry teaching, in the context of using experimental activities as a teaching and learning tool in high school chemistry classes. It aims to contribute to the positive performance of students in the 3rd year of high school, through practical classes. The research methodology is characterized as basic, quantitative, exploratory, and hypothetical-deductive, running through the descriptive character, involving an action research. The study was developed with 30 students from the 3rd year of high school at a high school located in the municipality of Iguatu / CE. The main results were: 47% of students have greater difficulty in interpreting chemistry questions, 48% of students prefer the methodology used by the teacher in the classroom as the participatory one, 83% of students affirm that practical laboratory classes help the relationship a lot theory and practice for establishing knowledge in the discipline of chemistry, 100% of the students affirmed the positive contribution of the classes taught by the trainees to learning. In this context, this research suggests that there are challenges that must be faced by the teacher and that the teacher should always look for ways to motivate and attract students' attention to the contents seen in the classroom. Thus, it can be concluded that there is a positive effect of performing experimental activities as a teaching and learning tool in high school chemistry classes.


Keywords


practical classes; learning; teaching chemistry.

References


Almeida, N. P.; Santos, K. G dos. (2020) Ensino do Laboratório de Engenharia Química baseado em projeto: adsorção de gasolina empregando casca de banana. Research, Society and Development, 9 (3), 1-25. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2716.

Buonfiglio, A. (2011) Uma didática história da química: da filosofia grega à contribuição dos alquimistas da antiguidade, as ideias, os experimentos e teorias que configuraram a química como ciência. ComCiência, s/v (130), 1-20.

Cardoso, P. H. G.; Santos, L. C dos.; Oliveira, K. S de.; Paula, N. L. M de. (2019) A dinâmica do currículo em ação de uma escola de educação profissional do Estado do Ceará, na percepção dos alunos. Anais... In: VI Congresso Nacional de Educação. Fortaleza, Ceará.

Cardoso, P. H. G.; Santos, L. C dos.; Silva, V. C. da.; Amorim, C. M. F. G. (2018) Impacto das aulas práticas no laboratório de química no ensino médio. Anais... In: V Congresso Nacional de Educação. Olinda, Pernambuco.

Carvalho, H. W. P.; Batista, A. P. L.; Ribeiro, C. M. (2007) Ensino e aprendizado de química na perspectiva dinâmico-interativa. Experiências em ensino de ciências, 2 (3), 34-47.

Lima, J. O. G.; Alves, I. M. R. (2016) Aulas experimentais para um ensino de Química mais significativo. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 9 (1), 428-447. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v9n1.2913.

Lima, N. R de.; Ciasca, M. I. F. L. (2020) História da avaliação pedagógica do livro e do material didático no Brasil. Research, Society and Development, 9 (3), 1-26. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2509.

Pereira, C. E.; Cardoso, P. H. G. (2020) Contribuição das Instituições de Ensino Superior no processo de crescimento e desenvolvimento da Região Metropolitana do Cariri Ceará Brasil. Research, Society and Development, 9 (3), 1-20. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2531.

Prodanov, C. C.; Freitas, E. C. (2013) Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. edição. Novo Hamburgo: Feevale. 277p.

Quadros. A. L.; Silva, D. C da.; Andrade, F. P de.; Aleme, H. G.; Oliveira, S. R.; Silva, G de. F. (2011) Ensinar e aprender Química: a percepção dos professores do Ensino Médio. Educar em Revista, 40 (1), 159-176.

Queiroz, S. L.; Almeida, M. J. P. M. de (2004) Do fazer ao compreender ciências: reflexões sobre o aprendizado de alunos de iniciação científica em química. Ciência & Educação, 10 (1), 41-53. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100003.

Salesse. A. M. T. (2012) A Experimentação no Ensino de Química: importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. 39 f. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, Paraná.

Santos, A. O.; Silva, R. P.; Andrade, D.; Lima, J. P. M. (2013) Dificuldades e motivações de aprendizagem em química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, 9 (7), 1-6.

Santos, F. R dos.; Amaral, C. L. C. (2020) A química forense como tema contextualizador no ensino de química. Research, Society and Development, 9 (3), 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2772.

Santos, M. I. A dos.; Ribeiro, A. P de. M. (2020) O ensino-aprendizagem na educação de jovens e adultos e a teoria da reprodução de Bourdieu. Research, Society and Development, 9 (3), 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2532.

Silva, J. B da. (2020) A Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel: uma análise das condições necessárias. Research, Society and Development, 9 (4), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i4.2803.

Thiollent, M. (1986) Metodologia da pesquisa - ação. 2. ed. São Paulo: Cortez. 108p.

Vasconcelos, E. S.; Rocha, I. F.; Silva, J. P.; Cezar, K. L.; Soares, P. S.; Moreira, T. S.; Lorenzo, J. G. F; Santos, M. L. B. (2012) Jogos: uma forma lúdica de ensinar. Anais... In: VII Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. Palmas, Tocantins.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3547

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com