Strategies for the use of active methodology in the training of nursing academics: experience report

Rafael Pires Silva, Alessandra Conceição Leite Funchal Camacho, Marcos Aurélio Pinto da Silva, Harlon França de Menezes

Abstract


Introduction: Nursing health training was centered on the rigid reiteration of tasks. However, in the face of contemporaneity, there is a need for changes in nursing education, with the adoption of alternative teaching methods, such as the use of active methodologies. Methodology: This article is an experience report that aimed to describe the experience of using the problematization methodology through the Arch of Charles de Maguerez in the teaching of the Educational Practices for Nursing discipline and to share repercussions on the learning process of the students. students when addressing the theme Active Methodology as the Problematization and Problem-Based Learning, using the Arch of Charles Maguerez, following the steps of observing reality, key points, theorizing, hypothesis of solution and application in reality. Results: The participation of students, the encouragement of reasoning, the application of the concepts to their reality allowed effective participation of students, constructive teacher-student exchanges and a dynamic and evolving teaching-learning process. Conclusion: This lived experience, based on the pedagogical proposal, was significant and allowed students / teachers to rethink and reconstruct their own pedagogical practices.


Keywords


Problem-Based Learning; College education; Nursing; Methods.

References


Amestoy, S.C., Backes, V. M. S., Thofehrn, M. B., Martini, J. G., Meirles, B. H. & Trindade, L. L. (2013). Nurses’ perception of the teaching-learning process of leadership. Texto Contexto Enferm. 22(2): 468-75. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000200024

Bordenave, J. D. & Pereira, A. M. (2012). Estratégias de ensino-aprendizagem. 20. ed. Petrópolis: Vozes.

Bordenave, J.D. (2014) A pedagogia da problematização na formação de profissionais de saúde [Internet]. São Paulo. [citado em abril 3]. Disponível em: https://lume-re-demonstracao.ufrgs.br/eps/assets/pdf/metodologia_de_ensino_aprendizagem.pdf

Cortes, L.F., Padoin, S.M.M. & Berbel, N.A.N. (2018). Problematization Methodology and Convergent Healthcare Research: praxis proposal in research. Rev Bras Enferm. 71(2):440-5. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0362

Freire, P. (2018). Pedagogia do oprimido. 66ª edição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra,

Macedo, K. D. S., Acosta, B. S., Silva, E. B., Souza, N. S., Beck, C. L. C.&Silva, K. K. D. (2018). Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Esc Anna Nery. 22(3): 1-9. doi: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435

Marin, M.J.S., Lima, e. F. G., Paviotti, A. B., Matsuyama, D. T., Silva, L. K. D., Gonzalez, C., Druzian, S. & Ilias, M. (2010). Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Rev Bras Educ Med. 34(1): 13-20.doi: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003.

Melo, M. C., Queluci, G. C. & Gouvêa, M. V. (2014). Problematizando a residência multiprofissional em oncologia: protocolo de ensino prático na perspectiva de residentes de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 48(4): 706-14. doi:https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000400019.

Parente, N. N. & Ciasca, M. I. F. L. (2020) Avaliação da aprendizagem instituída no Regimento de Organização Didática e de Prática dos docentes do IFCE campus de Sobral. Research, Society and Development. 9(4): e110942903. doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i4.2903 1

Pereira, P. R. B. & Santana, A. V. Metodologias Ativas: um estudo qualitativo-descritivo com estudantes de pedagogia de um Centro Universitário em Jaboatão dos Guararapes – PE. Revista Olhar científico. 4(1): 693-728. Disponível em: http://www.olharcientifico.kinghost.net/index.php/olhar/article/download/133/pdf

Prado, M. L. do, Velho, M. B., Espíndola, D. S., Sobrinho, S. H. & Backes, V. M. S. (2012). Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery. 16(1):172-177. doi: 10.1590/S1414-81452012000100023




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3543

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com