Science in the final years of elementary school: a systematic literature review

Jaírla Bianca Aires Praciano, Raphael Alves Feitosa

Abstract


Science teaching stimulates students' questioning and logical reasoning, allowing them to develop citizens capable of facing and solving contemporary obstacles. In addition, this area of knowledge is relevant to students in the final years of elementary school, for collaborating with the understanding of mechanisms that occur in their daily lives. In view of this, this article aimed to present a systematic review of the literature on the subjects of teaching science, science in the ninth year of the final grades and training of science teachers, in works published in the period from 2015 to 2019. In order to identify research contributions related to these issues. In this perspective, the survey was carried out on the CAPES Periódicos Portal, considering that it is considered one of the main virtual resources for academic research. 10 papers were found referring to the descriptors. The results obtained showed the absence of research associated with the analyzed themes, contributing to the relevance of studies of this nature in the academic environment. Therefore, we highlight the need for carrying out new studies in this area, with the aim of expanding knowledge regarding the teaching of Science in the final years of Elementary School.


Keywords


Science teaching; Sciences in the final years; Science teacher training.

References


Antunes, C. (2010). Ciências e Didática: coleção como bem ensinar (1a. ed.). Petrópolis: Editora Vozes.

Barolli, E. & Villani, A. (2015). A formação de professores de Ciências no Brasil como campo de disputas. Revista Exitus, 5(1), 72-90. Recuperado de http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/92

Cordeiro, A. M., Oliveira, G. M., Rentería, J. M. & Guimarães, C. A. (2007) Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Rev Col Bras Cir., 34(6), 428-431. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rcbc/v34n6/11.pdf.

Damis, O. T. (2006) .Didática e ensino: relações e pressupostos. In. I. P. A. Veiga (Orgs.), Repensando a didática. (23a. ed., pp. 13-24). Campinas: Papirus.

Goi, M. E. J. & Santos, F. M. T. (2019). Aprofundamento teórico-metodológico da resolução de problemas na formação de professores de Ciências. Revista Thema, 16(1), 96-114. Recuperado de http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1031/1062. DOI: http://dx.doi.org/10.15536/thema.16.2019.96-114.1031

Gozzi, M. E. & Rodrigues, M. A. (2017). Características da Formação de Professores de Ciências Naturais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 423-449. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4455/2960. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172423

Inatto, P. F., Chapani, D. T. & Duarte, A. C. S. (2015). Formação reflexiva de professores de ciências e enfoque ciência, tecnologia e sociedade: possíveis aproximações. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1), 131-152. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2015v8n1p131/29303. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p131

Kitchenham, B. A. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. (Org.). Durham: Departamento de Ciência da Computação Universidade de Durham - Reino Unido.

Lopes, R. A. S., Queirós, W. P., Tiradentes, C. P. & Santos, S. X. (2017). A história da formação de professores de ciências naturais dos últimos anos de educação primaria em Goiás. Revista de La Facultad de Ciencia y Tecnología-tecné, 41(1), 109-127. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n41/0121-3814-ted-41-00109.pdf

Milaré, T. & Alves Filho, J. P. (2010). Ciências no nono ano do Ensino Fundamental: da disciplinaridade à alfabetização científica e tecnológica. Ensaio, 12(2), 101-120. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/epec/v12n2/1983-2117-epec-12-02-00101.pdf

Moraes, C. J. C., Oliveira, C. M. & Goldschmidt, A. I. (2017). Elaboração de estratégias de ensino e uso dos estatutos do conhecimento: os obstáculos na construção do conhecimento de Ciências-Física. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, 13(28), 23-37. Recuperado de https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4365/4606

Moreira, E. F., Sacramento, M. J. S. & Silva, C. P. (2016, fevereiro). Ciências no 9º ano do Ensino Fundamental: concepções dos professores de Ciências Biológicas, em exercício. Anais do Encontro Internacional de Formação de Professores e Fórum Permanente de Inovação Educacional, Aracaju, SE, Brasil, 9. Recuperado de https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/2460/769

Ody, L. C. & Longo, M. (2018). Experimentações e práticas investigativas: reflexões sobre o ensino de ciências nos anos finais do ensino fundamental. Revista Espaço Pedagógico, 25(2), 438-454. Recuperado de http://seer.upf.br/index.php/rep/article/download/8172/4821/

Martins, A. P. & Porto, M. B. M. (2018). O Ensino e a Aprendizagem das Ciências da Natureza no Ensino Fundamental II: uma proposta envolvendo a Natureza da Ciência. Revista Thema, 15(3), 981-990. Recuperado de http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/938/869. DOI: http://dx.doi.org/10.15536/thema.15.2018.981-990.938

Ramos, A., Faria, P. M. & Faria, Á. (2014). Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 17-36. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1891/189130424002.pdf. DOI: 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01

Santos, G. P. C. (2016). Contribuições dos espaços não formais de educação para o desenvolvimento de atividades potencialmente significativas para o ensino de ciências (Dissertação de mestrado). Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Ouro Preto - Ufop, Ouro Preto, MG, Brasil.

Seixas, R. H. M., Calabró, L. & Sousa, D. O. (2017). A Formação de professores e os desafios de ensinar Ciências. Revista Thema, 14(1), 289-303. Recuperado de http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/413/296. DOI: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.289-303.413

Silva, A. F., Ferreira, J. H. & Viera, C. A. (2017). O ensino de Ciências no ensino fundamental e médio: reflexões e perspectivas sobre a educação transformadora. Revista Exitus, 7(2), 283-304. Recuperado de http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/314/262. DOI: http://dx.doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n2ID314

Silva, A. H. & Fossá, M. I. T. (2015). Análise de Conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s, 16(1), 1-14. Recuperado de http://revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. DOI: http://dx.doi.org/10.18391/qualitas.v16i1.2113

Silva, R. C. S. & Pereira, E. C. (2011, dezembro). Currículos de ciências: uma abordagem histórico-cultural. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, SP, Brasil, 8. Recuperado de http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0836-1.pdf

Siqueira, V. F. & Goi, M. E. J. (2019) Formação de Professores: resolução de problemas no Ensino de Ciências da Natureza. Revista Conexao Uepg, 16, 1-16. Recuperado de https://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/13570/209209212598. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.13570.002

Soares, G. A. D. (2004). O Portal de Periódicos da Capes: dados e pensamentos. Revista Brasileira de Pós-graduação, 1(1), 10-25. Recuperado de http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/8/5




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3489

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com