Analyze of persistence and school dropout in Youth and Adult Education: A case study in the Municipality of Castanhal-Pará

Maria do Perpetuo do Socorro Ramos Xavier, Marcos César da Rocha Seruffo, Yomara Pinheiro Pires

Abstract


Youth and Adult Education (EJA) is a specific modality of Basic Education aimed at the school inclusion of a public that was excluded from education during their childhood or adolescence. In this perspective, a study was developed whose objective is to identify the factors that contribute to the persistence and school dropout of students from EJA in the northeast, Castanhal-PA and propose actions for the permanence of EJA students. The locus of the research consisted of three municipal schools located in peripheral neighborhoods, which also have students from the countryside. The research was qualitative and quantitative, carried out with students, teachers, managers and education specialists. Quantitative data were acquired through on-site research and qualitative data through interviews and socioeconomic questionnaires. Among the predicted variables of the reason for the evasion of EJA students at school, low marks stand out, lack of interest, illness, work, among others; the variables diagnosed as the reason for the persistence of these students, among others, were: learning to read and write, developing the ability to solve problem situations and the search for professional qualification. It was found that social variables have a significant impact on students' persistence and / or dropout.


Keywords


School dropout; Public policy; Methodologies Differentiated and contextualized; Persistence.

References


Arroyo, M. G. (2017). Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma vida justa. Editora Vozes Limitada.

Barcelos, V. (2010). Educação de jovens e adultos: currículo e práticas pedagógicas, Petrópolis, RJ: Vozes.

Bourdieu, P. (1999). Escritos de educação, Ciências sociais da educação, Editora Vozes.

Di Pierro, M. C. (2005). Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Sociedade, 26(92), 1115-1139.

Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 259-268.

Freire, P. (2008). Educação e mudança, Coleção educação e comunicação, Paz e Terra.

Freire, P. (2014). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Haddad, S., & Di Pierro, M. C. (1994). Diretrizes de política nacional de educação de jovens e adultos: consolidação de documentos 1985/1994.

Luckesi, C. C. (2014). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. Cortez editora.

Patto, M. H. S. (1987). A produção do fracasso escolar: historias de submissão e rebeldia.

Patto, M. H. S. (1997). Introdução à psicologia escolar. Casa do Psicólogo.

Patto, M. H. S. (2015). A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia.

Perrenoud, P. (1993). Não mexam na minha avaliação! Para uma abordagem sistémica da mudança pedagógica. ESTRELA, A; NÓVOA, A. Avaliação em educação: novas perspectivas. Porto, Pt: Porto Editora, 173.

Perrenoud, P. (1999). Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas. In Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens-entre duas lógicas (pp. 183-183).

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle /1/15824/Lic_ Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 16 Abril 2020.

SEMED, S. M. d. E. d. C.-P. (2018). Rendimento final 2013-2018.

SOEK, A. M. e. a. (2009). Mediações pedagógicas na alfabetização de jovens e adultos: ciências humanas, Positivo.

Yin, R. K. O Estudo de caso. Porto Alegre: Bookman, 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3481

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com