Applicability of Pasteur's Quadrant in research of stricto sensu courses: Nursing

Cláudio José de Souza, Zenith Rosa Silvino, Deise Ferreira de Souza, Barbara Pompeu Christovam, Fabiana Lopes Joaquim, Marina Izu, Carlos Marcelo Balbino, Lucimere Maria dos Santos

Abstract


This study aimed to reflect the use of the propositions of the work O Quadrrante de Pasteur and its applicability in research of stricto sensu courses in nursing. To this end, a reflective theoretical study of a descriptive and qualitative nature was carried out. The scientific literature was also used to support the discussion and critical analysis, including books and scientific articles, obtained in online databases and in the sectoral library of a university institution, looking for references that adhered to the theme. In view of the analysis, it was possible to reflect that the considerations inherent to what Stokes calls Pasteur's Quadrant, underpin the theoretical reflection on the need to foster discussions about the most varied types of research in the stricto sensu modality in order to obtain the long-dreamed technological advance from research results in different academic and professional modalities. Given the above, it was possible to conclude that the research modalities in Pasteur's Quadrant are necessary for technological advances one at a time, with basic research being inspired by use as an alternative framing the current needs of society and academia.


Keywords


Applied research; Nursing; Education, Nursing Graduate; Education professional.

References


Academia Brasileira de Ciências. (2018). Considerações sobre o processo de avaliação da pós-graduação da capes. Contribuição da Academia Brasileira de Ciências. Disponível em: http://www.abc.org.br/IMG/pdf/sugestoes_capes.pdf Acesso em: 02 Abril 2020.

Andrade, E. A., Meira, M. D. D., Abdala, G. A., Araujo, J. N., Oliveira, N.C. (2018). Academic and professional development of graduates from health master programs: integrative literature review. International Journal of Development Research, 8(2):19084-9.

Brasil, Mitie Tada L.R.F. (2009). Quadrante de Pasteur: a ciência básica e a inovação tecnológica de Donald E. Stokes. Cadernos de História da Ciência, 5(2), 85-92. Recuperado em 04 de abril de 2020, de http://periodicos.ses.sp.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-76342009000200008&lng=pt&tlng=pt

Kuhn, T. S. (2011). A Estrutura das Revoluções Científicas. 3ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva.

Matos, H. J. (2017). O quadrante de Pasteur e a pesquisa clínica: por um mundo melhor. Revista Pan-Amazônica de Saúde, 8(3):7-8.

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 Abril 2020.

Perruci, V. & Mueller, S; P. M. (2016). Produção de conhecimento científico e tecnológico nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma investigação sobre a sua natureza e aplicação. Revista Perspectivas da Ciência da Informação, 21(1):134-151.

Scochi, C. G. S., Munari, D. B., Gelbcke, F.L., Erdmann, A. L., Gutiérrez, M. G. R.& Rodrigues, R. A. P. (2013). Pós-graduação Stricto Sensu em Enfermagem no Brasil: avanços e perspectivas. Revista Brasileira de Enfermagem, 66(spe): 80-89.

Silva, R. S. (2015). Pós-graduação e a pesquisa em enfermagem na América latina: avanços e desafios. Revista Cuidarte, 6(2):1019-1021.

Souza, C. J. & Silvino, Z.R. (2018). A paradigmatic visionary perspective: professional master’s in nursing. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(5):2584-8.

Stokes, D.E. (2009). O Quadrante de Pasteur: a ciência básica e a inovação tecnológica. São Paulo: Editora da Unicamp.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3475

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com