Collaborative learning with world coffee: an experience from this partner in the classroom

Valdemir José Máximo Omena da Silva, Mariângela Costa Schneider, Márcia Lima Santos de Cezere, Silvana Neumann Martins, Kári Lúcia Forneck

Abstract


Through the World Café teaching strategy, this work aimed to know as a contribution of this strategy, guided by Collaborative Learning, in the teaching of entrepreneurship, in a class of specialization in Management of Micros and Small Businesses of the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense - IFSul, campus Lajeado. The theoretical basis is based on Brown and Isaacs (2007); Demo (1996); Dillenbourg (1999); Bacich and Moran (2017); Torres and Irala (2014). The approach used was qualitative, being the instrument for collecting and creating analyzes prepared by students. As a result, it should be noted that a partnership between World Coffee guided by Collaborative Learning has met this objective, generating ideas without context, enabling students to build knowledge on how to learn to relax, collaborate and use. Thus, it is concluded that the experiences were positive with regard to the involvement and integration of groups of students, or that they contributed to the knowledge about entrepreneurship, approached in this way.


Keywords


Aprendizagem colaborativa; World Café; Ensino e aprendizagem.

References


Bacich, L. & Moran, J. (2017). Metodologia ativa para uma Educação inovadora. Porto Alegre: Penso.

Brown, J. & Isaacs, D. (2007). O World Café: dando forma ao nosso futuro por meio de conversações significativas e estratégicas. São Paulo: Cultrix.

Demo, P. (1996). Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados.

Dillenbourg, P. (1999). What do you mean by collaborative learning? In: Dillenbourg, P. (Ed.). Collaborative learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford: Elsevier, p.1-19.

Freire, M. (2015). Madalena Freire: a educação como diálogo entre diferentes saberes. In: Mosé, Viviane (Org.). A escola e os desafios contemporâneos. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Gil, A. C. (2012). Metodologia Pesquisa social. 6. ed. São Paulo, Atlas.

Lopes, R. M. A. (2010). Referenciais para a educação empreendedora. In: Lopes, Rose Mary A. (Org.). Educação Empreendedora: conceitos, modelos e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier; São Paulo: Sebrae.

Malhotra, N. (2010). Pesquisa de marketing: foco na decisão.3. ed. São Paulo: Pearson.

Minayo MC. & Sanches O. (1993). Quantitativo-qualitativo: Oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública, 9(3):239-262.

Monteiro, S., Pissaia, L. F., Thomas, J., & Nunes, J. C. A. (2019). Phillips 66: possibilidade de uma intervenção pedagógica. Res., Soc. Dev. 2019; 8(4):e884937 ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i4.937. Acesso em: 15 abril 2020.

Moran, J. M. (2017). A educação que desejamos. Novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus.

Mosé, V. (Org.). (2015). A escola e os desafios contemporâneos. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Orofino, M. A. R. (2011). Técnicas de criação do conhecimento no desenvolvimento de modelos de negócio. 233p. Dissertação (Mestrado). Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento., Universidade Federal de Santa Catarina.

Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation -inovação em modelos de negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Alta Books.

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 31 março 2020.

Torres, P. L. & Irala, E. A. F. (2014). Aprendizagem Colaborativa: teoria e prática. In:

Torres, P. L. (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: SENARPR, v. 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3335

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com