Nursing Actions in Promoting Women's Health in the Amazon Context

Ruhan da Conceição Sacramento, Lidiane Assunção de Vasconcelos, Aline da Rocha Neves, Bruna Silveira Lemos de Souza, Eviny Sayuri Trindade Okada, Flávia Renata Neves Costa, Jonas Macedo Conceição, Karolyne Joana Malcher Freire, Idehize Oliveira Furtado Lima, Margarete Carrera Bittencourt, Bruna Renata Farias dos Santos

Abstract


The objective was to report the experience of nursing students regarding the realization of a health education action, referring to women's health, in the context of a Family Health Strategy in Belém-PA. This is a qualitative study with a descriptive approach of the experience report type. As a theoretical and methodological foundation, the problematization methodology with the Arco de Maguerez was used, which is composed of five stages, namely: a) Observation of Reality; b) Survey of Key Points; c) Theorization; d) Solution hypotheses; e) Return to Reality. The tools used were: dynamics of myths and truths, where signboards were given to each participant to answer the questionnaires, a conversation wheel structured based on the questions used in the dynamics about breast cancer and preventive examination of cervical cancer. The instruments used had a good acceptability and active participation by the users, the participating public had previous knowledge of the subjects. However, pertinent points were elucidated and clarified in the face of the dialogue. Thus, it is necessary that there is a rapprochement between the nursing professional and the female population, thus, there may be exchanges of knowledge between them, contributing to the multiplication and transmission of information.


Keywords


Health education; Women's Health; Nursing.

References


Berbel, N. A. N, & Sánchez Gamboa, S. A. (2011). A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Filosofia e Educação, 3 (2), 264-287. doi:10.20396/rfe.v3i2.8635462

Brasil, M. da S. I. N. de câncer J. A. G. da S. (INCA). (2018). ABC do Câncer: abordagens básicas para o controle do câncer. Rio de Janeiro: Inca.

Brito-Silva, K., Bezerra, A. F. B., Chaves, L. P. D., & Tanaka, O. Y. (2014). Integrality in cervical cancer care: Evaluation of access. Revista de Saude Publica, 48 (2), 240-248. doi:10.1590/S0034-8910.2014048004852

Falkenberg, M. B., Mendes, T. P. L., Moraes, E. P., & Souza, E. M. (2014). Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, 19 (3), 847-852. doi:10.1590/1413-81232014193.01572013

Moreira, C. B., Bernardo, E. B. R., & Catunda, H. L. O. (2013). Construção de um vídeo educativo sobre detecção precoce do câncer de mama. Rev. Bras. Cancerol, 59 (3), 401-407. Retrieved from http://www1.inca.gov.br/rbc/n_59/v03/pdf/10-artigo-construcao-video-educativo-sobre-deteccao-precoce-cancer-mama.pdf

Oliveira, M. M., Correia, A. B., & Ferreira, L. C. (2017). Ações do enfermeiro na detecção precoce do câncer de mama em mulheres no brasil: revisão integrativa. Revista Científica FacMais, 9 (4), 28-49. doi:10.1590/0034-7167-2016-0155

Rodrigues, B. C., et al. (2012). Educação em Saúde para a Prevenção do Câncer Cérvico-uterino. Revista Brasileira de Educação Médica, 36 (1), 149-154. doi:10.1590/S0100-55022012000200020

Sacramento, R. C., et al. (2020). Women´s Health in the Amazon Context: Development of Educational Technology “Women, Health Care.” International Journal of Development Research, 10 (2), 33814-33817. Retrieved from https://www.journalijdr.com/sites/default/files/issue-pdf/17871_0.pdf

Salci, M. A., et al. (2013). Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: Algumas reflexões. Texto e Contexto Enfermagem, 22 (1), 224-230. doi:10.1590/S0104-07072013000100027

Souza, A. L. T., & Sousa, B. O. P. (2017). Educação em saúde na adolescência: uma experiência acadêmica. Research, Society and Development, 4(4), 270–279. Retrieved from https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/94/81

Souza, C. L., & Andrade, C. S. (2014). Saúde, meio ambiente e território: uma discussão necessária na formação em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 19 (10), 4113-4122. doi:10.1590/1413-812320141910.08992014

Zapponi, A. L. B., Tocantins, F. R., & Costa O. M. V. (2012). A detecção precoce do câncer de mama no contexto brasileiro. Revista Enfermagem UERJ, 20 (3), 386-390. Retrived from https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/2215/2888




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i5.3319

Refbacks



Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com