Theories of multiple intelligences and their contributions in teaching learning the discipline of Physics

Antonio Marques Santos, Angélica Noleto da Silva

Abstract


The objective of this work is to propose a methodology for teaching physics, exploring the multiple intelligences, being them; linguistic, logical mathematical and visuospatial. The analysis and data collection were carried out at the Francisco Sá Sobrinho municipal public school, where classes were held, located in the city of São João dos Patos Maranhão in the ninth year of elementary school, the choice this year is due to the fact that students have their first contact with the specifications of the physics discipline. The methodology used was bibliographic research and then a field research with pedagogical interventions and differentiated classes, which made it possible to obtain information about how the difficulties of students in the physics discipline occur in situations of stimulating linguistic, mathematical and visuospatial intelligences . The data obtained received a quantitative and qualitative treatment. With the pedagogical interventions, the students showed good results, expressed more interest, liked the classes, and during the same they could feel free to express themselves, question, show their points of view, moreover, in the evaluative activities the students did not they get the same weight as an assessment, where they usually get nervous. Thus, the research intends to use Gardner's Multiple Intelligences for teaching and learning in the discipline of Physics.


Keywords


Physics; Multiple intelligences; Learning; Difficulties.

References


Antunes, C. (2012). As Inteligências Múltiplas e seus Estímulos. ed.17. Campinas, SP: Papirus.

Antunes, C. (2002). Como desenvolver conteúdos explorando as Inteligências Múltiplas. Petrópolis: Vozes.

Antunes, C. (1999). Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 4.ed. Petrópolis: Vozes.

Armstrong, T. (2001). Inteligências múltiplas na sala de aula. Prefácio Howard Gardner. 2. Ed. Porto Alegre: Artes Médicas.

Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília : MEC / SEF, 138 p.

Campbell, L, Campbell, B & Dickinson, D. (2000). Ensino e Aprendizagem por meio das inteligências múltiplas. 2.ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul.

Carlos, L. (2011). Inteligências múltiplas. Revista de biologia e ciências da terra. 1(2).

Dalfovo, M.S., Lana, R.A. & Silveira, A. (2008). Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, 2(4): 01-13, Sem II.

Fonseca, V. (1998). Aprender a aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Gardner, H (1995). Inteligências múltiplas: A teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995, 257 p.

Gardner, H. (1999). As inteligências múltiplas: a teoria na pratica. Porto alegre: Artmed, 1999.

Gardner, H. (1996). A Criança pré-escolar: como pensa e como a Escola pode ensiná-la. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Lima, C, Stanquini, B (2009). Inteligências múltiplas. 2009.

Moreira, M (2012). O que é afinal aprendizagem significativa? (After all, what is meaningful learning?); Qurriculum, La Laguna, Espanha.

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 26 março 2020.

Santos, R.P. (2002) Inteligências Múltiplas e Aprendizagem. S.Paulo: iEditora.

Smole, K.C. (1999). Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com