Analysis of models: an alternative methodology of teaching characterized by a group of teachers of basic education

Emerson Silva de Sousa, Isabel Cristina Machado de Lara

Abstract


The main objective of this article is to identify how a group of Basic Mathematics teachers from the city of Uberlandia - MG characterizes the term “Analysis of Models”, based on the assumption that it is a methodological alternative of teaching, and that its relation with the Mathematical Modeling in the educational context. By means of a questionnaire on the topic, applied to the 17 participants, the reports that were analyzed were collected using the Discursive Textual Analysis as a research method. The analysis points out that the research participants characterize “Model Analysis” in three different ways, according to the emerging categories of their reports: as a teaching approach that uses mathematical models ready to understand real phenomena through mathematical language; solve problem situations arising from real phenomena; and as a step within a process of Mathematical Modeling. These categories show that there is a close relationship between "Model Analysis" and Mathematical Modeling, either as the use of models derived from a modeling process or as an integral part of this process.


Keywords


Analysis of Models; Mathematical Modeling; Methodological Alternative of Teaching.

References


ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, H. C. A Matematização em Atividades de Modelagem Matemática. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, n.3, p. 207-227, novembro 2015.

ALMEIDA, L. M. W.; VERTUAN, R. E. Discussões sobre “como fazer” modelagem matemática na sala de aula. In: ALMEIDA, L. M. W.; ARAÚJO, J. L.; BISOGNIN, E. (Org.). Práticas de Modelagem Matemática na Educação Matemática. Londrina: Eduel, 2011. p.19-43.

BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais... Rio de Janeiro: ANPED, 2001. 1 CD-ROM.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática e a perspectiva sociocrítica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2., 2003, Santos. Anais... São Paulo: SBEM, 2003. 1 CD-ROM.

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática no ensino fundamental. Blumenau: Edifurb, 2014.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

BURAK, D. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1992.

BURAK, D. Modelagem Matemática e a Sala de Aula. In: Encontro Paranaense da Modelagem na Educação Matemática, I, Londrina, 2004. Anais... Londrina: UEL, p. 1-11, 2004.

CARGNIN-STIELER, M.; BISOGNIN, V. Contribuições de metodologia da modelagem matemática para cursos de formação de professores. Revista Iberoamericana de Educación, n. 49/3, 2009.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 23. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

DEMO, P. Desafios Modernos da Educação. Petrópolis: Vozes, 2000.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. (Coleção formação de professores).

GEORGE, F. Modelos de Pensamento (Mário Guerreiro, Trad.). Petrópolis, RJ: Vozes, 1973.

KANT, I. Duas introduções à Crítica do juízo (Ricardo R. Terra, Org.). São Paulo: Iluminuras, 1995.

KLÜBER, T. E.; BURAK, D. A matemática, os alunos e a matemática: algumas visões epistemológicas evidenciadas a partir de depoimentos de alunos. In: Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, I, Recife, 2006. Anais... Recife, p. 1-11, 2006.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. (Trad.) MONTEIRO, H.; SETTINERI, F. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAES, R.; GALIAZZI M.C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.

MORAES, R.; GALLIAZZI, M. C.; RAMOS, M. G. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. R. (Orgs.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: A questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2001, 3. ed. 160 p. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

SOARES, D. S.; JAVARONI, S. L. Análise de Modelos: possibilidades de trabalho com Modelos Matemáticos em sala de aula. In: BORBA, M. C. & CHIARA, A. (Org.) Tecnologias Digitais e Educação Matemática, São Paulo-SP, Editora Livraria da Física, 2013, p. 195-219.




DOI: http://dx.doi.org/10.17648/rsd-v7i4.313

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com