The interdisciplinarity in the field Education from Municipal Elementary School José Paim de Oliveira – Santa Maria/RS

Jaqueline da Costa Braz, Eliane Aparecida Galvão dos Santos, Janaína Pereira Pretto Carlesso

Abstract


The article shows reflections concerning the scholar management and the curricula of a field school by the eyes of interdisciplinarity. The study done is a result of a master’s research from the first author and raises discussion about the Pedagogical Proposal of this public teaching institution located in the city of Santa Maria, RS. This way, it is analyzed the constructions done to the context in which the school is inserted, and the interdisciplinary practices realized in the school from reflexive and formative conversation circles proposed to the educators and managers of the school. The research has a qualitative approach and of a case study. The Conversation Circles were done with all educators from the school, from Children’s Education, Lower Elementary School, Upper Elementary School and the school managers. The results show that the school has a history of valuing the knowledge from the field and from the community to which it is part of, with coherent and contextualized activities. It is concluded that the educators and the school community demonstrate in their actions, the feeling of belonging to the field school Project, based on respect, collaboration and collective commitment of all involved, showing that it is possible to make the difference in education and in the quality of the teaching to be offered.


Keywords


Field Education; Interdisciplinarity; School Management.

References


Araujo, J. C. S. (2006). Entre o quadro-negro e a lousa virtual: permanências e expectativas. 17 p. ANPED. Retirado no dia 15/01/2020, de: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt04-2277.pdf.

Arroyo, M. G.; Caldart, R. S & Molina, M. C. (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Bardin, L. (2006). Análise de conteúdo. (L. A. Reta e A. Pinheiro, Trad.) Lisboa: Edições 70.

Borges, H. da S. (2007). Fundamentos de Gestão em Educação. Manaus: Instituto Federal do Amazonas/BK.

Braz, J. da. C., Moreira, L. L., Farias, R.G., Rocha, S.R., Santos, E. A. G. dos., & Carlesso, J.P.P. (2019, agosto). A vivência da comunidade escolar como alicerce para prática pedagógica de uma escola do campo: relato de experiência. Anais UFN do Segundo Seminário Internacional de Ensino em Humanidades, Santa Maria, RS. Brasil. Recuperado de: https://www.ufn.edu.br/eventos/maiseventos/Anaiss.aspx?id=82wFM1PUa+Q=

Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB n.º 1, de 3 de abril de 2002 - Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: SECAD. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/13200-resolucao-ceb-2002

Fazenda, I. C. A. (1979). Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola.

Fazenda, I. C. A. (1998). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus.

Fazenda, I. C. A. (1999). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 4ª ed. Campinas: Papirus.

Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. 42ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gonçalves, C. L., Pimenta, S. G. (1990). Revendo o ensino de 2º grau: propondo a formação de professores. São Paulo: Cortez.

Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.

Lück, H. (1995). Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes.

Lück, H. (2001). Pedagogia da interdisciplinaridade. Fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes.

Lück, H. (2010). Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Rio de Janeiro: Vozes.

Mançano, B. (2004). Diretrizes de uma caminhada. In: M. G. Arroyo; R. S. Caldart; & M. C. Molina. (orgs.), Por uma educação do Campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

Molina, M. C., Jesus, S. M. S. A. de (2004). Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo.

Molina, M. C., Jesus, S. M. S. A. de., & Sá, L. M. 2012. Dicionário da Educação do Campo./organizado por Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano e Gaudêncio Frigotto -2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular,.

Projeto Pedagógico. (2018). Escola Municipal de Ensino Fundamental José Paim de Oliveira. Santa Maria, RS.

Silva, M. A. Da. (2005). Educadores e educandos: tempos históricos. Vol. 2. Brasília. Universidade de Brasília – Centro de Educação a Distâncias.

Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman.

Zabala, A. (1998). A prática educativa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Zabala, A. (2002). Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i4.2822

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356