A look at geography teaching in the early years of fundamental education

Buena Bruna Araujo Macêdo, Pablo Sebastian Moreira Fernandez

Abstract


Elementary School I comprises from the 1st to the 5th year, its target audience is children from 6 to 10 years old and is a cycle in which the curricular components are taught by teachers with a degree in Pedagogy. In this context, such teachers are responsible for promoting activities in different areas, whether in the field of literacy and literacy, logical-mathematical reasoning or the initial notions of History, Natural Sciences and Geography. The aim of this study is to analyze some aspects of Geography teaching in the early years of elementary school and the role assumed by teachers responsible for working with geographic content at this stage of education. With regard to the methodology used, it can be said that this is a qualitative research, which adopted documentary and bibliographic analysis as methodological procedures. The study showed that the teachers responsible for classes in Elementary School I, must find a way to work with their students so that they know the world, the place where they live and their relationship with space. Therefore, in the pedagogical practices aimed at students in the early years of elementary school, it is essential that the teacher gives due attention to immediate and concrete experiences of the children.


Keywords


Elementary School I; Geography teaching; School Geography.

References


Almeida, Rosângela Doin & Juliasz, Paula C. Strina. (2014). Espaço e Tempo na Educação Infantil. São Paulo-SP: Contexto.

Brasil (2015) Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 2/2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Brasília, DF: CNE.

Brasil (2015) Parecer CNE/CP 2/2015, de 9 de junho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília.

Brasil (2015). Resolução CNE/CP 2/2015, de 1 de julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica.

Brasil. (1961). Lei 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF.

Brasil. (1971). Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF.

Brasil. (1971). Parecer nº 853/71, de 12 de novembro de 1971, do CFE. Núcleo-comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus. A doutrina do currículo na Lei 5.692. In: Documenta nº 132, Rio de Janeiro.

Brasil. (1971). Resolução nº 8/71, de 1º de dezembro de 1971, do CFE. Fixa o núcleo –comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus, definindo-lhe os objetivos e a amplitude. In:Documenta nº 133, Rio de Janeiro.

Brasil. (1988). Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988.

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n° 9394, 20 de dezembro de 1996 .

Brasil. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: História e Geografia. v. 5. Brasília, MEC/SEF.

Brasil. (2010) Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº7, de14 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos.

Brasil. (2010) Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº4, de 13 de Julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica.

Brasil (2006). Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura.

Callai, Helena Copetti. (2004) O Estudo do Lugar Como Possibilidade de Construção da Identidade e Pertencimento. VIII Congresso Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra: 16, 17 e 18 de Setembro de 2004 (p.1-10).

Callai, Helena Copetti. (2005) Aprendendo ler o mundo: a Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago.

Callai, Helena Copetti. (2012). Educação geográfica: ensinar e aprender geografia. In: CASTELLAR, S. V.; MUNHOZ, G.; RODRIGUÉZ, A. C. (Org.). Conhecimentos escolares e caminhos metodológicos. São Paulo: Xamã.

Cavalcanti, L. S. (1998). Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus.

Cavalcanti. Lana de Souza. (2008). A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus.

Freire, Paulo. (1996) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Godoy, A. S. (1995) Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29.

Pedroso, Tabajara. (1966). A Geografia no curso secundário. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, n. 194.

Pires, Lucineide Mendes. (2017). Políticas Educacionais e curriculares em curso no Brasil: A Reforma do Ensino Médio e a Base Nacional Curricular Comum (BNCC). In: Valadão, Roberto Célio et al. Conhecimentos de Geografia: percurso de formação docente e práticas na educação básica. Belo Horizonte: IGC.

Silva, Dakir Larara Machado da & Goulart, Lígia Beatriz & Rossato, Maíra Suertegaray & Rego, Nelson. (2013). Práticas Pedagógicas em geografia: espaço, tempo e corporeidade. 1. ed. Erechim: Edelbra.

Straforini, R. (2004). Ensinar geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais. 2. ed. São Paulo: Annablume.

Thiesen, Juares da Silva. (2011). Geografia escolar: dos conceitos essenciais às formas de abordagem no ensino. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 15, n.1, p. 8394, jan./abr.

Tuan, Yi-Fu. (1983). Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i4.2548

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com