The learning theories’ knowledge applied in the performance of distance tutor

Fernanda Abreu de Moraes Figueiredo

Abstract


This study aimed to identify the most influential theory of learning related to the practice of mentoring from behaviorism, cognitivism, humanism, the sociocultural theory and connectivism, and apply the most appropriate theories to solve common problems in distance education. For this purpose, we used the literature method. It was noted that each of the theories end up being influential to the role of tutor. Therefore, the learning tends to be richer in the ratio and effective to apply different theories together. However, that support better substantiating tutor's role is humanism, the sociocultural theory and connectivism. It was noticed that the problems often experienced by students in distance education are due to failures tutor interaction and affection, implying to resolve them closer tutor with the student to have more responsibility in the exchange of information, meeting deadlines and clarity in the disclosure notes assessments. Knowledge are mainly from humanism and sociocultural theory that end up not only reasons for existence of the tutor as serving to improve the development of the quality of tutor-student interaction.


Keywords


learning theories; distance learning (DL); tutor distance.

References


ARETIO, Lorenzo Garcia. La educacion a distancia: De la teoría a la práctica. 2ª ed. Barcelona: Editora Ariel, 2002.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 9ª ed. América Latina: Paz e Terra, 1983.

GOTARDO, Reginaldo Aparecido et al. Teorias de aprendizagens na EAD: fundamentação no uso dos recursos de design instrucional e design interacional. SIED 2012 – Simpósio Internacional de Educação a Distância. ENPED 2012 – Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. UFSCar – Universidade Federal de São Carlos – set. 2012. Disponível em: . Acesso em: 15 mar. 2016.

KIELING, Sérgio Roberto Franco et al. Aprendizagem na Educação a Distância: Caminhos do Brasil. CAPS, 2006. Disponível em: . Acesso em: 23 fev. 2016.

NOBRE, Cláudia Valéria; MELO, Keite Silva de. Convergência das competências essenciais do mediador pedagógico da EAD. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO A DISTÂNCIA, 8, 2011, Ouro Preto. Anais... Ouro Preto: Unirede, 2011, p. 1 - 15. Disponível em: . Acesso em: 09 de out. 2015.

OLIVEIRA, Aldo Sena de et al. Educação a Distância e teorias psicogenéticas: um diálogo possível. In: IV SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EAD – EXPERIÊNCIAS E REFLEXÕES, 2012, p. 191 - 192. Santa Catarina. Anais... Disponível em: . Acesso em: 23 fev. 2016.

OSTERMANN, Fernanda; CAVALCANTI, Cláudio José de Holanda. Teorias de Aprendizagem – Texto Introdutório. Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS. 2010. Disponível em: . Acesso em: 20 fev. 2016.

PAVLOV, Ivan Petrovitch. Pavlov: Psicologia. São Paulo: Ática, 1979.

PIAGET, J. A epistemologia genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Vozes, 1971.

ROGERS, Carl Ransom. Liberdade para aprender. Trad. de Edgard de Godói da Mata Machado e Márcio Paulo de Andrade. 2ª ed. Belo Horizonte: Interlivros, 1972.

SIEMENS, George. Conectivismo: Uma Teoria de Aprendizagem para a Idade Digital. 2004. Disponível em: . Acesso em: 23 fev. 2016.

SKINNER, Burrhus Frederic. Sobre o behaviorismo. São Paulo: Cultrix, 1974. p. 7-11.

THORNDIKE, Edward. Animal intelligence. New York: The Macmillan Company, 1911.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

WATSON, John. Psychology as the behaviorist views it. Psychologic Review, 1913, 20, p. 77-158.

WERTSCH, James V. Estudos socioculturais da mente. Porto Alegre: Artmed, 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17648/rsd-v1i1.2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com