Physical education classes for students with Down syndrome: an inclusive process

Priscila Morais de Castro

Abstract


This article aims to describe and understand the importance of inclusive physical education (PE) classes for the training of students with Down Syndrome (DS). The case study uses participant observation, interview and bibliographic research. The subjects are students and interviewed a teacher, from a state school of regular education in Cuiabá-MT, with children from 9 to 10 years old from a 5th grade class, which has a total of 25 students. Observation School has students of different genres, social class, encompassing with and without disabilities, as its methodology focused on development through inclusion, regardless of the student's limitation. It can be observed then that EDF classes use cooperation in inclusion, with the purpose of training intellectually and spiritually developed people, capable and free of prejudice, ready for life.


Keywords


Down syndrome; physical education; Inclusion.

References


Alves, M. (2019). A participação de alunos com síndrome de down nas aulas de educação física escolar: um estudo de caso. Acesso em 17 maio, em http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/26654/21147

Bomfim, R. (2019). Educação física "adaptada" a educação física e a criança portadora de síndrome de down - algumas considerações. Acesso em 09 de maio, em http://docplayer.com.br/8456328-Educacao-fisica-adaptada-a-educacao-fisica-e-a-crianca-portadora-de-sindrome-de-down-algumas-consideracoes.html

Costa, M. (2019). Educação física adaptada e inclusão no meio escolar. Acesso em 16 de maio, em http://www.portaleducacao.com.br/educacao-fisica/artigos/56404/educacao-fisica-adaptada-e-inclusao-no-meio-escolar Acesso em: 16 de Maio de 2016

Silva, D. (2019). Intervenções na educação física em crianças com síndrome de down. Acesso em 14 de maio, em http://ojs.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3784/2598

Machuca, J. (2019). Os portadores de síndrome de down e a educação física: uma experiência de inclusão na cidade de piracicaba. Acesso em 14 de maio, em http://www.unimep.br/phpg/mostraacademica/anais/4mostra/pdfs/565.pdf

Nunes, B. (2019). A inclusão de crianças com síndrome de down na educação física escolar. Acesso em 13 de maio, em http://www.efdeportes.com/efd180/sindrome-de-down-na-educacao-fisica.htm

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/ NTE/ UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 06 out. 2019.

Reis, F. (2019). A importância da atividade física para portadores da síndrome de down. Acesso em 12 de maio, em http://www.efdeportes.com/efd192/atividade-fisica-para-sindrome-de-down.htm

Soler, R. (2006). Brincando e aprendendo na educação física especial. Rio de Janeiro 2ª edição: Sprint




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1809

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com