Curricular theories and practices in professional and technological education

Salvador Rodrigues de Oliveira, Sueli Soares dos Santos Batista, Ivanete Bellucci Pires de Almeida

Abstract


How has the construction of guidelines and curricular architectures been given admittingthe relation between education and work? From this point of view, this study is based onthe reading of the field of critical curriculum theory, on the history of professional andtechnological education in Brazil and on the problematic approach to the relationship betweenschooling and professionalization. In the light of these studies, the objective was to analyze institutional publications related to curricular organization in the context of the technicalcourses offered by a public institution of professional and technological education in the State of São Paulo.

Keywords


Curricula and Programs; Education and Work; Professional and Technological Education.

References


Apple, M. (2006). Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Editora Artimed.

Araújo, A.M. (2015). Currículos e Programas do Ensino Técnico no Brasil: década de 1970 a 2010. In: Carvalho, M.L.M. (org.). Patrimônio artístico, histórico e tecnológico da educação profissional. São Paulo, Ceeteps.

Araujo, Edilene R.; Florambel, Heveline C. A.; Jucá, Sandro C.; Silva, Solonildo A. da (2019). Avanços da Educação Profissional no Brasil e sua subordinação histórica ao sistema capitalista. Research, Society and Development, v.8, n.8, p. 1-17

Brasil (2012). Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Conselho Nacional de Educação. Câmara Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 21 set. 2012. Seção 1, p.22.

Carvalho, Maria Lúcia Mendes de (org) (2011). Culturas, saberes e práticas (Memórias e história da educação profissional). São Paulo: CPS. Disponível em: http://www.cpscetec.com.br/memorias/memoria.html. Acesso em: 20 jul. 2016

(2013). Patrimônio, currículos e processos formativos: memórias e história da educação profissional. São Paulo: Ceeteps.

Ciavatta, M. & Ramos, M. (2012). A "era das diretrizes": a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação, 17(49) 11-37, Janeiro-abril.

Cordão, F.A. (2013). Desafios das diretrizes curriculares nacionais para a educação profissional. Boletim Técnico do SENAC. Rio de Janeiro, 39(2): 26-47, maio/ago.

Cunha, M. I da (2003). Aportes teóricos e reflexões da prática: a emergente reconfiguração dos currículos universitários. In Masetto, Marcos (org.) Docência na universidade. Campinas: Papirus.

Demai, Fernanda Mello (2011). O currículo escolar em educação profissional e a formação de parcerias: experiências e tendências do Centro Paula Souza. In: Carvalho, Maria Lúcia Mendes de (org). Culturas, saberes e práticas (Memórias e história da educação profissional). São Paulo: Ceeteps, 2011. Disponível em: http://www.cpscetec.com.br/memorias/memoria.html. Acesso em: 20 jul. 2016

(2013). O trabalho do Laboratório de Currículo do Centro Paula Souza: histórico e organização. In: Carvalho, Maria Lúcia M. Patrimônio, currículos e processos formativos: memórias e história da educação profissional. São Paulo: Ceeteps.

Ivo, A.A. & Hypolito, Á.M. (2013). Currículo e Educação Profissional: uma proposta curricular para o PROEJA em análise . Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas (38): 201 - 233, janeiro/abril.

Lopes, Marcelo Wilton Vieira (2019). Educação Profissional entre os anos 30 e 90: uma história de subordinação aos processos produtivos no contexto brasileiro. Research, Society, and Devolepment. V. 8(10).

Macedo, M (2006) Currículo: Política, Cultura e poder. Currículo sem Fronteiras, v.6, n2, PP.98-113, Jul/Dez.

Manfredi, Silvia (2016). Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. São Paulo: Paco Editorial.

Moreira, A. F. B.; Silva, T. T. da (org.). (2011) Currículo, cultura e sociedade. 12ª. Ed. São Paulo: Cortez.

Oliveira, Dalila A (2016). As políticas para o ensino médio na realidade brasileira: uma agenda em disputa. Revista Poiésis, Tubarão. v. 10 , n.17, p. 187, 198, jan/Jun 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/3882/2700. Acesso em: 10 jun. 2017




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1807

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356