Interdisciplinarity in production of educational content: the theory and practice relation

Antonio Paulo Valim Vega, Bruno Cesar Ribeiro, Léo Cezar Padova, Taís Steffenello Ghisleni

Abstract


This article presents the report of an activity developed in the Academic Master in Humanities and Languages, the objective is to report a practice of producing educational content capable of conducting reflection and study with teachers, and its fundamental theme is interdisciplinarity. The qualitative and descriptive activity comprises the report of the experience of making a video - here metaphorically called as an interdisciplinary pill of knowledge. The interdisciplinary theme is presented with emphasis on characteristics of the phenomenon in its historical and epistemological aspects that may offer methodological options in order to stimulate the teacher to adhere to interdisciplinary practices in the daily classroom.


Keywords


Education; High school; Educational Video Production.

References


Cheiram, M. C. & Carlesso, J. P. P. (2019). O painel semântico como recurso didático inovador no ensino superior. Research, society and development, 8(9), p.1-21.

Fazenda, I. (2002). Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. Edições Loyola, São Paulo.

Fazenda, I. (2003). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Papirus, 11.a ed. Campinas, SP.

Fazenda, I. (Coord.). (2013). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez.

Gusdorf, G. Prefácio. (1975). In: JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. IMAGO, ed. LTDA. RJ.

Luck, H. (1994). Pedagogia Interdisciplinar: Fundamentos teórico-metodológico. 12ª ed. Petrópolis, RJ, Ed. Vozes.

Michel, M. H. (2015). Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. 3.ed. São Paulo: Atlas.

Japiassu, H. (1975). Interdisciplinaridade e patologia do saber. IMAGO, ed. LTDA. RJ.

Paviani, J. (2008). Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. Caxias do Sul, RS: Educs.

Universidade Franciscana. (2019). Plano de ensino da disciplina Seminário I. (Disciplina do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana). Recuperado em 02 set. 2019, de: https://www.ufn.edu.br/site/ensino/mestrado/mestrado-em-ensino-de-humanidades-e-linguagens/informacoes-academicas/

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 06 out. 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1791

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com