The teaching of mathematics in education of youth and adults in a public school of Altamira (PA)

Samara Mendes Feitosa, Marcos Marques Formigosa, Leonardo Zenha Cordeiro, Davis Castro dos Santos

Abstract


This article is the result of a research that had as its general objective to analyze how the methodologies in mathematics teaching reflect on the teaching and learning process of the students of EJA. The place chosen for the research was a public school located in the city of Altamira (PA). Initially we conducted a bibliographic research and, later, a field research, with a questionnaire applied to two teachers who teach Mathematics, where the data were analyzed from a qualitative perspective. It is noticed that the teaching of mathematics in the EJA needs reformulations of the most diverse, starting with the didactic material and the qualification of the teachers, so that there are different methodologies for the teaching of mathematics directed to this public.


Keywords


EJA; Teaching methodology; Ethnomathematics.

References


Basegio, L. J. Medeiros, R. L. (2012). Educação de jovens e adultos problemas e soluções. 1ª Ed. Curitiba: Intersaberes,

Beisiegel, C. R. A. (1997). Apolítica de educação de jovens e adultos analfabetos no Brasil. In: Oliveria, D. A. (Org.) Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes.

Brasil. (1998). Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental Brasília, DF: MEC/SEF.

Brasil (2002). Proposta curricular para a Educação de Adultos. Volume 3. Ministério da Educação. Brasília.

D’ambrosio, U. (1990) Etnomatemática. São Paulo, SP: Editora Ática, 1990.

D’ambrosio, U. (2009). Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.

Dante, L. R (2002). Tudo é Matemática (5° Série - Livro do professor). São Paulo: Ática.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (coleção leitura).

Fonseca, M. da C. F. R. (2007). Educação matemática de jovens e adultos. 2ª ed. – 3 reimp. Belo Horizonte: Autêntica.

Gadotti, M. (2005). Educação de jovens e adultos: correntes e tendências. In: Gadotti, M.; romão, J. E. (Org.). Educação de jovens e adultos: teoria prática e proposta. 7. Ed. São Paulo: Cortez.

Gil, A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. 6ª edição. Editora Atlas Ltda. Rua Conselheiro Nébias, 1384. Campos Elísios, São Paulo- SP.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (2010). Censo 2010. https://cidades.ibge.gov.br/xtras/temas.php?codmun=150060&idtema=1 30〈=. Acessado em 10 de março de 2018.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (2018). Sinopse estatística da educação básica 2018. http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acessado em 02 de outubro de 2019.

Kleiman, A.B. (2000). Histórico da proposta de (auto) formação: confrontos e ajustes de perspectivas. In: Kleiman, A. B.; Sgnorini et al. O ensino e formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, p. 17-39.

Knijnik, G. (1996). Exclusão e resistência: educação matemática e legitimidade cultural. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Monteiro, A (2004). Algumas reflexões sobre a perspectiva educacional da Etnomatemática. In: Revista Zetetiké, v.12, n. 22, p. 9-31, jul.-dez.

Oliveira, M. K. (1999). Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: ANPED- Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação, n. 12, p. 59-73.

Paiva. V. P. (1987). Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyila.

Souza, M. A. (2011). Educação de jovens e adultos. – 2 ed.. Curitiba: Ibpex,

Souza, M. A. (2006). Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas do MST. Petrópolis: vozes.

Sousa, L. L. Santos, M. R. O (2016). A que serve a Educação de Jovens e Adultos? Reflexões sobre a EJA a partir do contexto do munícipio de Altamira. In: Pinho V. A de Lodes, R. Educação diversidade, experiências inovadoras na formação docente. Editora CRV. Curitiba-Brasil.

Xavier, E. T. Pedroso, S. M. D. (s/a). A etnomatemática na dimensão educacional: encontrar a matemática subentendida na prática profissional. Recuperado de: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/45-4.pdf. Acessado em 02 de Outubro de 2019.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1682

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356