Active Learning Methodologies: an experience report in the courses of programming and data structure

Nara Martini Bigolin, Sidnei Renato Silveira, Cristiano Bertolini, Iara Carnevale de Almeida, Marlise Geller, Fábio José Parreira, Guilherme Bernardino da Cunha, Ricardo Tombesi Macedo

Abstract


The objective of this paper is presents an experience report carried out during the learning-teaching processes in the courses involving the study of algorithms, programming logic, and programming language. in the Degree in Information Systems of Federal University of Santa Maria in the city of Frederico Westphalen - RS. The report presents the strategies and results, obtained from the application of active learning methodologies, placing the student as the center of the process, an active subject in the construction of his knowledge.


Keywords


Learning and Teaching Processes, Logic Programming, Computer Programming.

References


Apoio Informática. VisuAlg. Site da Ferramenta VisuAlg, 2019. Disponível em: . Acesso em junho de 2019.

Bergmann, J. Aprendizagem Invertida para resolver o Problema do Dever de Casa. Porto Alegre: Penso, 3018.

Brenelli, R. P. O Jogo como Espaço para Pensar: a construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas, São Paulo: Papirus, 2005.

Carretero, M. Construtivismo e Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.

Castro, C. T., Castro Júnior, A., Meneses, C. B. M. e Rauber, M. Utilizando Programação Funcional em Disciplinas Introdutórias de Computação, In: Anais do XI Workshop de Educação em Computação – WEI, Campinas/SP, 2003.

Cowan, J. Como ser um Professor Universitário Inovador: reflexão na ação. Traduzido por Costa, R.C. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Demo, P. Aprendizagem no Brasil: ainda muito por fazer. Porto Alegre: Mediação, 2004.

Demo, P. Universidade, Aprendizagem e Avaliação: horizontes reconstrutivos. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2005.

Franco, R. K. O Construtivismo e a Educação. 4. ed. Porto Alegre: Medição, 2004.

Gardner, H. Estruturas da Mente: A Teoria das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

Gardner, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

Gardner, H. Inteligência: Múltiplas Perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Gardner, H. Mentes que Lideram: uma anatomia da Liderança. Campus Elsevier, 2013.

Garlet, D.; Bigolin, N. M.; Silveira, S. R. Ensino de Programação de Computadores na Educação Básica: um estudo de caso. Resiget – Revista Eletrônica de Sistemas de Informação e Gestão Tecnológica. v. 9, n. 2, 2018. Disponível em: . Acesso em setembro, 2019.

Hoed, R. M. Análise da Evasão em Cursos Superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. Brasília: UnB – Programa de Pós-graduação em Computação Aplicada. (Dissertação de Mestrado), 2017. Disponível em: . Acesso em março, 2018.

Jenkins, T. On the Difficulty of Learning to Program. Proceedings of the 3rd Annual Conference of the LTSN Centre for Information and Computer Sciences, Lough- borough, UK, 2002, pp. 53-58

Pereira, J. C. R., Rapkiewicz, C. O Processo de Ensino-Aprendizagem de Fundamentos de Programação: Uma Visão Crítica da Pesquisa no Brasil, Anais do WEI RJES, 2004.

Pereira A. S.; Parreira, F. J.; Silveira, S. R.; Bertagnolli, S. C. Metodologia da Aprendizagem em EaD. Santa Maria: UFSM/NTE/UAB, 2017. Disponível em: . Acesso em junho, 2018.

SBC. Sociedade Brasileira de Computação. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica, 2017. Disponível em: . Acesso em maio, 2019.

SBC. Sociedade Brasileira de Computação. Diretrizes para o Ensino de Computação Básica. Documento Interno da Comissão de Educação Básica da SBC, 2018.

Silveira, S. R.; Parreira, F. J.; Bigolin, N. M.; Pertile, S. L. Metodologia do Ensino e da Aprendizagem em Informática. Santa Maria: UAB/NTE/UFSM, 2019.

Slashdot Media. Dev-C++. Site da IDE Dev-C++. Disponível em: . Acesso em junho, 2019.

Souza, N. G.; Silveira, S. R.; Parreira, F. J. Proposta de uma Metodologia para Apoiar os Processos de Ensino e de Aprendizagem de Lógica de Programação na Modalidade de Educação a Distância. Revista ECCOM, v. 9, n. 18, 2018. Disponível em: . Acesso em junho, 2018.

UFSM – Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. Disponível em: . Acesso em setembro, 2019.

Vyogtsky, L. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Zabalza, M. A. O Ensino Universitário: seu cenário e seus protagonistas. Traduzido por Rosa, E. Porto Alegre: Artmed, 2004.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1648

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356