The relevance of continuing teacher education in the daily life of youth and adult education program

Anaquel Gonçalves Albuquerque

Abstract


This article aims to discuss the importance of continuing teacher education through the narrative of the work routine of professionals working in the Youth and Adult Education Program - PEJA - of Rio de Janeiro City Hall. For data collection, direct observation and follow-up of weekly meetings were used for continuing education purposes, along with the application of a questionnaire to the teachers involved. This report highlights the importance of weekly meetings that are common to the routine of these teachers, as a way of enriching the planning, obtaining new learning and reinforcing the 'conversations' between the subjects, corroborating the integration of different knowledge. The experience narrated reinforces the conception that these weekly meetings allow the dialogue between the subjects and the collective construction of contextualized classes, which is one of the differentials obtained through the continuing education of these teachers.


Keywords


Encontros semanais; Conversas entre disciplinas; Contextualização.

References


Brasil. (2002). Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do ensino fundamental (5º a 8º série). Volume 1 e 3. Brasília: MEC/SEF.

Etges, N. J. (1995). Ciência, interdisciplinaridade e educação. In: Jantsch, A. P.; Bianchetti, L. (Org.). Interdisciplinaridade: para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes.

Fazenda, I. (2003). Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus.

Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra.

Libâneo, J. C. (1998). Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez.

Moreira, A. F. B.; Kramer, S. (2007). Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educ. Soc. Campinas, 28 (100), 1037-1057, Oct. 2007.

Oliveira, S.L. (1997). Tratado e Metodologia Científica. São Paulo: Pioneira.

Parasuraman, A. (1991). Marketing research. 2. ed. Addison Wesley Publishing Company.

Pombo, O. (2005). Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, 1 (1), 3-15, mar. 2005.

Souza, A L.G. de. (2013). Formação continuada de alfabetizadores: uma experiência formativa de professores em Mesquita/RJ. 2013. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Vergara, S. C. (2000). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1548

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com