A report on the incorporation of original texts to the mathematics education – Isabelle Coelho da Silva

Arianny de Sousa Lira, Alison Sousa da Silva, Francisco Hedyleno Coelho Bezerra, Tácito Trindade de Paiva, Ana Karine Portela Vasconcelos

Abstract


This report comes from a review of the academic dissertation, “A study of the incorporation of original texts to the mathematics education: seeking joint criteria between history and teaching", presented at Programa de Pós-Graduação em Teaching science and Math of the Federal Institute of education, science and technology of the State of Ceará (IFCE). The theme emerges about the importance of investigating the use of an original document for teaching mathematics, the Rhind Papyrus, developing activities to be applied in high school. The research was qualitative, methodological approach, and a bibliographical study of documents from data collection. One of the contributions arising from the process, the criteria used to enter the history of mathematics in the context of the classroom. As a conclusion we observed the need of knowledge of historiographical perspective and about the criteria for treating an original document for teaching. And from the results, emphasized the importance of vocational training on the subject.


Keywords


Original Texts; Papyrus de Rhind; Story; Teaching; Mathematics Education.

References


Bardin, L. (1937). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 Ltda.

Beltran, M. H. R.; Saito, F.; Trindade, L. S. P. (2014). História da Ciência para formação de professores. São Paulo: Ed. Livraria da Física/CAPES.

Castillo, A. R. M. (2016). Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso do báculo (cross-staff) em A Boke Named Tectonicon de Leonard Digges. 2016. 121 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.

D'Ambrosio, U.; Beltran, M. H. R. (2004). Tendências historiográficas na história da ciência. In: ALFONSO-GOLDFARB, Ana Maria; BELTRAN, Maria Helena Roxo (Org.). Escrevendo a história da ciência: tendências, propostas e discussões historiográficas. São Paulo: Educ/livraria Editora da Física/FAPESP, p. 165-200.

Furinghetti, F.; Jahnke, H. N.; Maanen, J. V. (2006). Mini-workshop on studying original sources in mathematics education. Oberwolfach Reports 3(2), p. 1285–1318.

Jahnke, H. N. et al. (2002). The use of original sources in the mathematics classroom. In: Fauvel, J.; Maanen, J. V. (eds). History in mathematics education: the ICMI study. 6. ed. New York/Boston/Dordrecht/London/Moscow: Kluwer Academic Publishers, Cap. 9. p. 291-328.

Jankvist, U. T. (2014). On the use of primary sources in the teaching and learning of Mathematics. In: MATTHEWS, Michael R. (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Dordrecht: Springer, Cap. 27. p. 873-907.

Pereira, A. C. C.; Pereira, D. E. (2015). Ensaio sobre o uso de fontes históricas no ensino de Matemática. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Natal, v. 10, p. 65-78.

Saito, F. (2015). História da matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Ed. Livraria da Física/SBHMat. [ISBN: 978-85-7861-372-3]

Saito, F. (2016). Construindo interfaces entre História e Ensino da Matemática. Ensino da Matemática em Debate. ISSN 2358-4122, [S.l.], v. 3, n. 1, ago. Disponível em: . Acesso em: 05 fev. 2019.

Saito, F.; Dias, M. da S. (2013). Interface entre História da Matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência e Educação, v.19, no1, p. 89-111.

Sá-Silva, J. R.; Almeida, C. D. de; Guindani, J. F.; (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Santa Vitória do Palmar, v. 1, n. 1, p.1-15, jul. Disponível em: . Acesso em: 20 mar. 2019.

Silva, I. C. da. (2018). Um estudo da incorporação de Textos Originais para a Educação Matemática: buscando critérios na articulação entre história e ensino. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal do Ceará, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática, Campus Fortaleza, 92 f.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i9.1331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356