The use of GeoGebra in a virtual learning environment

Enir da Silva Fonseca, Magda de Oliveira Fernandes Fonseca

Abstract


This article has the objective demonstrate preparation of a lesson using GeoGebra in a virtual learning environment to facilitate mathematical learning. For the GeoGebra installation, was demonstrated step by step, the transmission of the file produced by the teacher to the internet and the necessary settings in an AVA, with subsequent publication and release of the lesson to the student. The results of the process indicate the possibility of improvement in mathematical learning dynamically with punctual interactions. The presented format allows the insertion of activities in the mathematics discipline as an alternative to the traditional methodology, interacting with practical activities to the curricular component. The study in a virtual classroom, besides allowing the flexibility in learning, facilitates the student the exploration of the content, with associations, directed activities and researches for innovations, favoring the process of learning.


Keywords


Distance Education; Mathematical Teaching; GeoGebra; Educational Software.

References


AGUIAR, E. V. B. As novas tecnologias e o ensino-aprendizagem. Campos dos Goytacazes, v. 10, n. 1/3, p. 63-71, jan/dez. 2008. Disponível em: . Acesso em 05 de jun 2017.

D’AMBRÓSIO, U. Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas - SP: Papirus, 1996. 16ª Edição. 2008. Coleção Perspectivas em Educação Matemática.

EMPP. Ensino múltiplo e ponto a ponto. Disponível em: . Acesso em: 10 de junho de 2017.

FIREFOX, M. Download firefox in your language. Disponível em: . Data de acesso: 05 de março de 2016.

FONSECA, E.S. Comunicação na educação à distância – Recursos que permitem maior interatividade - LANTE – Laboratório de novas tecnologias de ensino – UFF. 2011. Disponível em: . Acesso em: 15 de junho de 2017.

FREITAS, A. D. A Utilização do geogebra no ensino de matemática: Recurso para os registros de representação e interação. Dissertação (Mestrado). Universidade Cruzeiro do Sul, Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo, 2009. Disponível em: . Acesso em 22 de junho de 2017.

GEOGEBRA. Matemática dinâmica para se aprender e se ensinar. Disponível em: . Acesso em: 04 de março de 2017.

LUCAS, R. D. Geogebra e moodle no ensino de geometria analítica. Dissertação (Mestrado). UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Ciências Exatas, 2009. Dissertação disponível em: < https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4418?show=full>. Data de Acesso: 12 de junho de 2017.

MOODLE. Moodle downloads. Disponível em: . Acesso em: 04 de março de 2016.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e medição pedagógica [livro eletrônico]. Campinas, SP: Papirus, 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.17648/rsd-v7i1.96

Refbacks



Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com