A study of the insertion and integration of digital technologies in a community of teachers of a Degree in Pedagogy

Roberta Alves da Silva, Diego Fogaça Carvalho, Fátima Aparecida da Silva Dias, Angelica da Fontoura Garcia Silva

Abstract


The goal of paper was analyze how teachers of a Licenciatura Pedagogy Course, use the digital technologies in their pedagogical practice in graduation. We chose a qualitative research, in which the data were collected in a planning week in which the teachers had the task of socializing practices that they develop in the classroom. The analysis and systematization of the data was inspired by the Content Analysis, specifically the grouping procedures by means of themes. The results show that it was possible to understand that the knowledge regarding the different uses of digital technologies in pedagogical practices, still does not fully complement the knowledge set of the professional community of teachers, but is in the process of integration. Accordingly, it is extremely important that the institution continue investing in the continuing education of teachers, with the purpose of promoting innovations in the practices developed in the classroom.


Keywords


Continuing education of teachers; Digital technologies; Innovation in education

References


Audy, J. (2017). A inovação, o desenvolvimento e o papel da universidade. Estudos avançados, 31 (90), 75-87. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190005.

Barbosa, E. & Silva, A. (2014, setembro). A evolução tecnológica dos jogos eletrônicos do videogame para o newsgame. Anais do Simpósio Interacional de Ciberjornalismo, Campo Grande, MS, Brasil, 5. Retrieved from http://www.ciberjor.ufms.br/ciberjor5/files/2014/07/eduardo.pdf

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa, Edições 70.

Behar, P. A. (2013). Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso Editora.

Behrens, M. A. (1999). O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis: Editora Vozes.

Carvalho, A. M. P de & Pérez, D. G. (1998). Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez

Day, C. (2001) Desenvolvimento profissional de professores: Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.

Fardo, M. L. (2013). A gameficação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 11(1), 1-9. doi: https://doi.org/10.22456/1679-1916.41629

Gil, A. C. (2007). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Editora Atlas.

Horn, M. B., & Staker, H. (2015). Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar. Porto Alegre : Penso.

Imbernón, F. (2011). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incertesa (5a ed.) São Paulo: Cortez.

Jupp, Victor (2016). The SAGE dictionary of social research methods. London: SAGE Publications Ltd.

Kenski, V. M., Gozzi, M. P., Jordão, T. C., & Silva, R. G. da. (2009). Ensinar e aprender em ambientes virtuais. ETD - Educação Temática Digital, 10(2), 223-249. https://doi.org/10.20396/etd.v10i2.987.

Lévy (1999). As tecnologias da inteligência – o futuro do pensamento na era da informática. (C. I. Costa, Trad.) Rio de Janeiro: Editora 34.

Moran, J. M., Masetto, M. T. & Behrens, M. A. (2000). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus. 2000.

Moran, J. (2012, janeiro 16). Tablets e ultrabooks na educação. [Web log post]. Retrieved from https://moran10.blogspot.com/2012/01/tecnologias-moveis-na-educacao.html?q=Tablets

Moran, J. (2017, julho 04). Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. [Web log post]. Retrieved from https://moran10.blogspot.com/2017/07/tecnologias-digitais-para-uma.html?q=Tecnologias+digitais+para+uma+aprendizagem+ativa+e+inovadora

Romio, T., & Paiva, S. C. (2017). Kahoot e GoConqr: uso de jogos educacionais para o ensino da matemática. Scientia Cum Industria , 5 (2), 90 - 94. doi: http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v5iss2p90.

Saboia, J. S., Vargas, P. L. &Viva, M. A. A. (2013). O uso dos dispositivos móveis no processo de ensino e aprendizagem no meio virtual. Revista Cesuca Virtual: Conhecimento sem fronteiras, 1, (1), 1-13. Retrieved from http://ojs.cesuca.edu.br/index.php/cesucavirtual/article/view/424/209

Schön , D. A. (2000). Educando o Profissional Reflexivo. (R. C. Costa, Trad.) Porto Alegre: Artes Médicas Sul .

Valente J. A. (2014). A comunicação e a educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e SociaisRevista,1 (1), 141 – 166. Retrieved from http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaunifesohumanasesociais/article/view/17/24




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i9.1319

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356