Implementation of extension in the technology and production area within professional discipline of engineering in the form of workshop

Ricardo Luiz Perez Teixeira, Ricardo Shitsuka, Priscilla Chantal Duarte Silva

Abstract


The implementation of the extension in the engineering course complies with the Brazilian government's directive for the implementation of extension in the Brazilian undergraduate courses. The objective of this article is to describe the implementation of extension activities in the area of technology and production in a module of professional discipline of an engineering course in a Brazilian federal university in the form of workshops in the field of technology and production. We did a participatory action research in which it was tried to meet the new requirements of Higher Education legislation in relation to the 10% extension that should be included in the higher courses. We did this research on a degree in engineering course. The results were auspicious, enabling compliance with the legal requirements and the satisfaction of the local academic community.


Keywords


Academic extension; Degree in engineering; College education; Teaching.

References


Boghi, C, Shitsuka, DM, Shitsuka, R, Paduan, ES, Andrade, ALM & Risemberg, RICS. (2016a). Metodologia ativa: um estudo de caso da utilização de simulações. Revista Tecnologia Educacional da ABT. 54(Esp):62-70. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Boghi, C, Shitsuka, DM, Shitsuka, R, Gomes Jr, AM & Teixeira, RLP. (2016b). Active methodology: a study of research-action on the discipline of thermodymics in na engineering course. 54(214):70-82. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Boghi, C., Shitsuka, DM, Risemberg, RIC & Shitsuka, R. (2016c). A case study of active methodology in teaching technological concepts. 54(212):19-32. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Extensão (2019). Normas para registro de atividades de extensão e emissão de certificados e declarações da Pró-Reitoria de Extensão da UNIFEI. Disponível em: . Acesso em:22 junho 2019.

Gouvea, EP, Odagima, AM, Shitsuka, DM & Shitsuka, R. (2019). Avaliação da aprendizagem em uma disciplina de desenho técnico em relação ao assistido por computador: um estudo de caso. Revista Acadêmica da Faculdade Fernão Dias, ISSN 2358-9140, 6(20):1-16, junho de 2019. Disponível em: ; Acesso em: 22 junho 2019.

Gouvea, EP, Odagima, AM, Shitsuka, DM & Shitsuka, R. (2018). Ensino de programação no curso de engenharia civil por meio da utilização do método ADDIE. Revista Acadêmica da Faculdade Fernão Dias, ISSN 2358-9140, 5(17):1-16, junho de 2018. Disponível em: < http://www.fafe.edu.br/dados/pdf-uploads/295.pdf?1535652186478>; Acesso em: 22 junho 2019.

HS, AG., & Santos, SC. (2018). Planning PBL in Computing Education An Approach Based on a Collaborative Toolkit. In 2018 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-9). IEEE. Disponível em: < https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8658584/>. Acesso em: 22 junho 2019.

MEC (2018). Ministério da Educação - Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 22 junho 2019.

Pereira, AS.; Shitsuka, DM., Parreira, FJ. & Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Editora UAB/NTE/UFSM, Santa Maria/RS. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Pinto Jr., DM., Shitsuka, DM., Shitsuka, R. & Costa, WL. (2018). Tecnologia siderúrgica. [e-book]. Editora Poisson, Belo Horizonte/MG. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Santos, S., Alexandre, G. & Rodrigues, A. (2015, October). Applying PBL in project management education: A case study of an undergraduate course. In 2015 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) (pp. 1-8). IEEE. Disponível em: < https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/7344232/>. Acesso em: 22 junho 2019.

SIGAA Unifei. Sistema de controle acadêmico implantado em uso na Universidade Federal de Itajubá. Itabira, 2019. . Acesso em: 16 junho 2019.

Silva, ABD., Bispo, ACKDA., Rodriguez, DG. & Vasquez, FIF. (2018). Problem-based learning: A proposal for structuring PBL and its implications for learning among students in an undergraduate management degree program. Revista de Gestão, 25(2), 160-177. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Teixeira, RLP, Teixeira, CHSB. (2017a). Constructive and investigative knowledge production in corrosion science practices. Research, Society and Development, 4(1): 38-44, jan. 2017. Disponível em: . Acesso em: 22 junho 2019.

Teixeira, RLP, Teixeira, CHSB. (2017b). Case study: active learning methodology approach in corrosion and science practices. Research, Society and Development, 4(3):171-183, mar. 2017. Disponível em: . Acesso em: 16 junho 2019.

Teixeira, RLP, Shitsuka, R, Silva, PCD. (2016). Estudo de caso: Utilização de metodologias ativas em práticas de ciência da corrosão. In: COBENGE 2016, Natal. XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE). Brasília: ABENGE, 2016. 1(1):1-11.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i9.1310

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356