The happening research: difference and learning

Luiza Bäumer Mendes, Marcele Pereira Da Rosa Zucolotto

Abstract


The present theoretical study seeks to understand the practice of research through the concept of the event proposed by the Philosophy of Difference of Gilles Deleuze, with the intention of reflecting on the possible contributions that this concept can bring to the contemporary ways of researching. It is indicated, from the theory of Philosophies of Difference, an emphasis on the concept of difference and its relationship with a form of research that emphasizes the learning process that happens in the research. It is a form of research that does not simply focus on results and final objectives, but which gives meaning and value to what actually happens during the research process itself. Through the concept of event, one can highlight learning and the infinite constructions and creations that take place during research - learning is what makes sense and value in this way of researching.


Keywords


Learn; Movement; Construction.

References


Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Brito, M. R de. (2016). A educação por vias da Diferença. Revista Signos, Lajeado, ano 37, n. 1.

Brito, M. R. (2015). Entre as linhas da educação e da diferença. São Paulo: Livraria da Física.

Deleuze, G. (1988). Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal.

Deleuze, G. (2002). Espinoza: Filosofia prática. São Paulo: Escuta.

Deleuze, G. (2003). Proust e os Signos. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Deleuze, G.; Guattari, F. (2010). O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34.

Dias, S. (1995). Lógica do acontecimento. Deleuze e a Filosofia. Porto/Portugal: Ed. Afrontamento.

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª Ed. São Paulo: Atlas.

Peters, M. (2000). Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Uma introdução. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica.

Schöpke, R. (2004). Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto; São Paulo: Edusp.

Tadeu, T.; Corazza, S.; Zordan, P. (2004). Pesquisar o acontecimento: estudo em XII exemplos. Em: Tadeu, T.; Corazza, S.; Zordan, P. (2004). Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica.




DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Base de Dados e Indexadores: Base, Diadorim, Sumarios.org, DOI Crossref, Dialnet, Scholar Google, Redib, Doaj, Latindex, Redalyc, Portal de Periódicos CAPES

Research, Society and Development - ISSN 2525-3409

Licença Creative Commons
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional

Rua Irmã Ivone Drumond, 200 - Distrito Industrial II, Itabira - MG, 35903-087 (Brasil) 
E-mail: rsd.articles@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/Research-Society-and-Development-563420457493356